در مطلب قبل در مورد کابینت های روکش چوب صحبت کردم و ویژگی های اون رو گفتم. دیدیم که کابینت و کمد دیواری روکش چوب، درواقع دارای متریالی با مغزی و هسته ی ام دی افه که روی اون روکش نازکی از چوب طبیعی چسبیده و بسیار مشابه کمد دیواری و کابینت تمام چوبه. کابینت روکش چوب رو با کابینت ام دی اف طرح چوب اشتباه نگیرید. کابینت ام دی اف طرح چوب در واقع همون کابینت ام دی اف با روکش ملامینه ست که روکشش دارای طرح به شکل چوبه اما کابینت روکش چوب دارای مغزی ام دی افه که با روکشی از جنس چوب طبیعی پوشیده شده. خب حالا بریم سراغ بررسی مزایا و معایب کابینت روکش چوب.

 

مزایای کابینت روکش چوب

کابینت روکش چوب یکی از بهترین کابینت های موجود در بازاره. به طور کلی متریال ام دی اف با روکشی از چوب متریال خیلی عالی و خوبی محسوب میشه و برای دکور و کمد دیواری ریلی و غیر ریلی و ... استفاده میشه.  استحکام و مقاومت این متریال زیاد و بسیار مناسبه و همچنین دارای زیبایی و چشم نوازی مطلوبیه و از نظر ظاهری خیلی مشابه با چوبه.  

کابینت روکش چوب به علت استفاده از رنگ های پلی استر و پلی اورتان مقاومت خوبی نسبت به رطوبت داره. البته باید حواستون باشه تا خراشیدگی در روکش چوبی به وجود نیاد. در صورت ایجاد خراشیدگی، آب به ام دی اف مغزی نفوذ میکنه و مغزی ما رو دچار خرابی میکنه. مزیت دیگه ی کابینت روکش چوب به دلیل مغزی ام دی اف اونه. مغزی ام دی اف قابلیت ابزار خوری مناسبی داره و میتونین طرح های مختلف رو برروی مغزی ایجاد کنین. در کل میتونیم بگیم کابینت روکش چوب عیب خاصی نداره جز دو الی سه موردی که در ادامه باهم بررسی می کنیم.

 

معایب کابینت روکش چوب

در قسمت مزایای کابینت روکش چوب گفتم که کابینت های روکش چوب عیب خاصی ندارن و کابینت های بسیار عالی هستن. البته الان صحبتم رو اصلاح کنم اینجوری هم نیست که اصلا عیب نداشته باشن ولی میشه گفت خیلی خیلی کم عیب هستن. البته عیب های اون هم به خود کابینت برنمی گرده و بیشتر به رنگی که برروی روکش چوبی میزنیم برمیگرده. یکی از موارد که نمیدونم اسمشو عیب بذارم یا نه اینه که قیمت کابینت روکش چوب در حالیکه از کابینت تمام چوب خیلی کمتره، اما از سایر کابینت ها مقداری بیشتره و جزو کابینت های نسبتا گرون حساب میشه. 

 

اما عیب های اصلی کابینت چوبی چیه؟! مورد اول اینکه برای کابینت روکش چوب سفید، باید از رنگ پلی استر یک مواد استفاده کنیم چون اگه رنگ پلی استر دو مواد رو استفاده کنیم، لایه ای زرد رنگ روی اون تشکیل میشه که نمای خوبی ایجاد نمی کنه. اما خب مشکل این چیه؟! مشکل اینه که رنگ پلی استر یک مواد نسبت به رنگ دو مواد مقداری در برابر رطوبت و خش و ضربه ضعیفه. راه حل این مشکل اینه که میتونیم به جای استفاده از رنگ پلی استر یک مواد، از رنگ پلی اورتان استفاده کنیم. رنگ پلی اورتان رنگی با کیفیته که جایگزین خوبی برای رنگ پلی استر یک مواده.

 

مورد دوم اینه که دست ما برای استفاده از روکش در کابینت های روکش چوب، مقداری بسته ست. یعنی انتخاب های محدودی داریم که بشه ازشون به عنوان روکش کابینت استفاده کرد.

مورد سوم و آخرین مورد هم اینه که ممکنه از روکش های بی کیفیت استفاده شده و کار خراب بشه. کابینت های روکش چوب، مغزی ام دی اف دارن و اون مغزی با توجه به طرح ابزار خورده و سپس روکش میشه. اما مشکل اینجاست که ممکنه از روکش های بی کیفیت استفاده بشه که مقاومت خوبی ندارن و کار خراب بشه. این روکش در اثر گذر زمان تغییر رنگ داده و بعداز مدتی متوجه می شین که کیفیت کابینت و یا کمد دیواری که با روکش چوب ساختید، پایینه!

 

پس بنابراین باید خیلی حواستون جمع باشه که روکش با کیفیتی انتخاب کنید و از نجار و کابینت ساز منصف و مورد اعتماد کمک بگیرین تا کارتون همه جورهمورد تضمین و اعتماد باشه. یه توصیه هم بهتون دارم به عنوان اخرین توصیه که اگه دیدین جایی براتون کابینت یا کمد دیواری روکش چوب با تفاوت قیمت فاحش و پایین تر نسبت به بقیه ی جاها میسازه زیاد خوشحال نشین و کمی در این مورد تحقیق و فکر کنیدو به کابینت ساز منصف مراجعه کنید.