خب، نحوه ی قیمت گرفتن کابینت و دکوراسیون رو خدمتتون گفتم. حالا نوبت این میرسه که یکم در مورد انواع کابینت صحبت کنیم. اگه دنبال این هستین که اطلاعاتی مفید و خلاصه برای خرید و تجهیز خونتون به کابینت نو داشته باشین و ازش استفاده کنین، جای خوبی اومدین. من سعی میکنم به صورت تدریجی اطلاعات خلاصه ای رو دراختیارتون بذارم که هم براتون یه فایده ای داشته باشه و هم کاملا توجیهتون کنه تا توی بازار دست خالی نباشین و در مواجهه با فروشنده و کابینت ساز، حرفی برای گفتن داشته باشین.

اول بریم سر انواع مدلای کابینت. کابینتا میتونن از جنس مختلفی تولید بشن. حتما شمام اسم کابینت MDF یا مثلا فلزی یا های گلاس رو شنیدین. به طور کلی ما 7 مدل کابینت داریم که عبارتند از: فلزی، MDF، های گلاس، ممبران(وکیوم)، روکش چوب، چوب، PVC. ایناها رو کم کم براتون توضیح میدم.

اما کابینت فلزی: کابینت های آشپزخانه فلزی 3 نوع هستند. دو نوعشون (کابینت فولادی و کابینت گالوانیزه) اشکالات زیاد و مزایای کمی دارن. یک نوعشون (کابینت استیل) مزایای زیاد و ایرادات نسبتاً کمی داره.

کابینت فلزی فولادی با ورق گالوانیزه (نوع اول و دوم)

کابینت فلزی با فولاد خام نسبتاً ارزانتر از کابینت های فلزی با ورق گالوانیزه هستند اما بسیار راحت زنگ میزنن و طول عمرشونم کمتره؛ یونیت (چهارچوب) کابینت، درب ها، لولا ها و کشوها در این نوع کابینت ها از فلز ساخته می شن.

رنگ آمیزی

در مورد رنگ آمیزی این نوع کابینت یادتون باشه رنگ معمولی روی ورق گالوانیزه خیلی بد اجرا میشه یا بهتره بگم خیلی راحت کنده میشه. بنابراین باید از رنگ های کوره ای یا استاتیک استفاده کنین

صفحه کابینت در کابینت فلزی

صفحات این نوع کابینت ها می تونه از سنگ، فلز یا صفحات امروزی تر مثل ام دی اف با روکش PVC استفاده بشه. خیلی محدودیت زیادی برای نوع صفحه توی این نوع کابینت ها نیست.

مزایای کابینت فلزی

مقاومت زیاد نسبت به ضربه، و استحکام بالا

عموما قیمت پایین تر نسبت به سایر کابینت ها

قابلیت تعمیر و ترمیم نسبتاً ساده

معایب کابینت فلزی

معایب این دو نوع کابینت فلزی (فولادی و گالوانیزه) کم نیستند و برای همین هم در طول زمان با کابینت های ام دی اف و غیره جایگزین شدن. بعدا مفصل تر در مورد معایب و دلایل حذفشون از بازار براتون صحبت می کنم.

کابینت استیل

کابینت فلزی استیل در محل هایی که از نظر بهداشتی شرایط ویژه ای دارند مثل بیمارستان ها و کترینگ ها به کار میره. جنس بدنه و صفحه و درب های این نوع کابینت از استیل ساخته میشه و ظاهری ساده و نقره ای داره.

این کابینت ها به خاطر جنس ورق استیل نیاز به رنگ ندارند. جنس صفحات روی کابینت هم از استیل ساخته میشن.

مزایای کابینت استیل

ضربه پذیری خوب، استحکام و عمر زیاد

مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت

بهداشتی بودن و مقاومت در برابر عوامل شیمیایی و میکروبی

عدم نیاز به رنگ

معایب کابینت استیل

معایب کابینت استیل که نوعی از کابینت های فلزیه و البته خیلی با اون دو نوع دیگه فرق داره، بیشتر جنبه طراحی و هزینه ای رو شامل میشه. البته در یه مطلب جداگونه کاملا معایب انواع مختلف کابینت فلزی رو براتون میگم.

در پایان در مورد مقایسه ی قیمت این دو نوع کابینت اینو بگم که، کابینت های فلزیِ «فولادی» و «گالوانیزه» قیمت نسبتا پایینی دارن و حتی قیمتشون معمولا از کابینت ام دی اف هم کمتره ولی برعکسِ این دو نوع، قیمت «کابینت استیل» کم نیست و جزء کابینت های خیلی گرونه.