خب تا اینجا کلی در مورد ام دی اف و موارد مربوط بهش صحبت کردیم و یه سری نکات کلی که لازم بود شما بدونین رو دراختیارتون قرار دادم. بلاگ قبلی در مورد نکات مهم در خرید ام دی اف بود و این بلاگ رو درمورد نحوه ی اجرای کابینت(ام دی اف، ممبران، هایگلاس، PVC و به طور کلی همه ی کابینت ها) و هزینه هایی که ساخت یک کابینت داره، میخوایم صحبت کنیم.

نحوه اجرای کلی کابینت ها

کابینت‌های آشپزخانه سه قسمت زمینی، دیواری و ایستاده دارن.

کابینت زمینی ارتفاعش از 90 سانتیمتر بیشتر نمیشه، کابینت های زمینی در، بدنه، پاخور یا پایه و صفحه ی کابینت دارن. ضخامت در همراه با لولایی که روش نصب شده 2 سانتیمتره، عمق و ارتفاع بدنه به ترتیب 55 و 72 سانتیمتره، ارتفاع پایه یا همون پاخور 14 تا 15 سانتیمتر و عرض صفحه 60 سانتیمتره. این مواردی که گفتم بهتون، ابعاد یک کابینت استاندارده و میتونن تغییر کنن اما معمولا این ها به عنوان معیار درنظر گرفته میشن. وقتی که شما میرین و از کابینت ساز قیمت میگیرین، و اون میگه متری فلان(!) منظورش اینه اگه ابعاد کابینتتون اینجوری باشه میشه تقریبا همونی که کابینت ساز میگه و درصورتی که شما لازم باشه تا ابعاد کابینتتونو تغییر بدید، یا مثلا اپن با طرح خاص داشته باشید، این دیگه شامل اون قیمتی که کابینت ساز میگه نیست قیمتش فرق داره  برای همین توصیه میشه شما به کابینت ساز بگین بیاد بازدید کنه و با محاسباتش قیمت تموم شده برای کل کار رو بگه. یک نوع دیگه از کابینت های زمینی، یونیت‌های کشودار هستن. میتونن بین 2 تا 4 کشو داشته باشن.

بین کابینت هوایی و زمینی باید یه چیزی حدود 55 تا 60 سانتیمتر فاصله باشه. ارتفاع کابینت هوایی حدود 70 تا 90 سانتیمتره. این ارتفاع بسته به فضا وارتفاع خود خونه متغیره. کابینت های هوایی عمق کمتری از کابینت های زمینی دارن که علت اونم به این برمیگرده که استفاده ازشون آسون بشه. عمق این کابینتا حدود 30سانتیمتره. شلف، ویترین و یونیت هود نیز جزء کابینت‌های دیواری به حساب میاد. فرق بین شلف و ویترین در درب شیشه خور آن است.

کابینت‌های ایستاده از جمله کابینتای زمینی به حساب میاد که اغلب برای مبله کردن فر، ماکروویو و یا انبار مواد غذایی به‌صورت طبقاتی یا سبد سوپر استفاده می‌شه.

جنس بدنه یونیت‌های آشپزخانه میتونه  MDF، لترون و یا PVC به رنگ سفید باشه. البته همه ی  زیبایی و دید کابینت به دری هست که اونو می پوشونه. این قسمت از کابینت میتونه چوب، ممبران، هایگلاس، PVC، MDF، لترون و شیشه با فریم آلومینیو  باشه.

برای اجرای کار کابینت، معمولا یک گروه سه نفره شامل استاد کار ماهر و استاد نیمه ماهر و یک کارگر MDF کار، در هر روز می‌تونه در حدود 3 تا 4 متر طول کابینت رو مونتاژ و نصب کند. البته این زمان شامل اندازه‌گیری اولیه و برش‌کاری قطعات نیست.

هزینه‌های ساخت کابینت

معمولا هزینه‌ها شامل این موارده:

 خرید ورق و حمل به کارگاه برشکاری، هزینه برشکاری و فارسی کاری، اجرای نوار لبه،  اسمبل اولیه حمل به محل کارگاه و نصب.

این موارد به صورت یکجا در قرارداد خرید کابینت همراه با درصد سودی معقول میاد. قیمت می‌تونه بر اساس متر طول کابینت یا متر مربع متریال مصرفی محاسبه بشه که البته مجدد میگم روش صحیح قرارداد بستن اینجوری نیست و اینجوریه که شما ازکابینت ساز بخواین بیان بازدید کنن و اندازه بگیرن و بعد قیمت نهایی رو خدمتتون بگن و قرار داد ببندید.

البته این هزینه ها، یه سری هزینه ی جانبی مثل هزینه‌های حمل به طبقات، دستگیره‌ها، لولاهای خاص، اکسسوری سینک آبچکان، و نورپردازی داره که اگه مایل به اجرای اونا باشین یا اینکه شامل شما بشه باید در قراردادتون ذکر کنین و کابینت ساز در قیمت دادن، هزینه ی همه ی این هارو لحاظ کنه.