دیگه داریم کم کم به اواخر بحث بررسی ام دی اف میرسیم و میخوایم توی این پست در مورد نکاتی که باید در هنگام خرید ام دی اف مدنظر داشته باشیم تا بتونیم یک خرید راضی کننده داشته باشیم، کمی صحبت کنیم.

توی بلاگ های قبلی حسابی در مورد ام دی اف و موارد مربوط به اون صحبت کردیم که اگه بخواین بخونین (توصیه ی من اینه حتما بخونین) میتونین کلیک کنین.

مشخصات یک MDF خوب و مرغوب

یک ام دی اف(mdf) خوب و مرغوب مزایا و معایبی داره که هرکدوم از این ها باعث میشه ما تصمیم بگیریم از این متریال استفاده کنیم یا نه. در درجه ی اول، ام دی اف خوب ام دی افیه که در برابر نفوذ آب مقاوم باشه. البته میدونیم که ام دی اف خیلی نسبت به آب مقاوم نیس اما منظورم از مقاومت، مقاومت نسبیه. یعنی اگه بر فرض و به طور اتفاقی مقدار کمی آب روی اپن یا کابینت ریخت، سریعا ام دی اف دچار تورم نشه و مقاومت داشته اشه. ام دی اف خوب بعد از جذب آب حداقل تورم رو داره و ‌انسجام و قدرتش به قدری هست که زود نمی‌شکنه. چگالی و تراکم بالایی داره و پوک نیس. چسبی که در ساختش به کار رفته، کم نیس و مقدارش بالاس تا بتونه به افزایش استحکامش کمک کنه. ام دی اف مرغوب مقاومت کششی و خمشی و قابلیت برش‌کاری و ماشین‌کاری خوبی داره. وقتی توی کارگاه در حال برشکاریه، روکشش در قسمتای لبه‌هایی که برش خورده نمیپره و روکشش به هیچ عنوان آسیب دیده نیس. ورق ام دی اف پیچیدگی و اعوجاج نداره و ضخامتش در تمامی نقاط ورقه برابره. 

 MDF مناسب رو چجوری انتخاب کنیم؟

توی یکی از پست های قبلیم گفتمم که ام دی اف ها در دو نوع سبک و سنگین در بازار عرضه می‌شن. اگه قصدتوی از استفاده از ام دی اف، طراحی و معماری داخلی مثل اپن و اینجور چیزاست، باید به دلیل خواص MDF سبک، از این نوع استفاده بشه. توی این مدل از ام دی اف ها، سازه و طراحی شما سبک‌تره و به لحاظ اجرایی دست شما در نصبش بازتره بعلاوه قیمت این مدل MDF ارزون‌تر و به صرفه‌تره. اما اگه قصدتون از استفاده از ام دی اف، کارهایی مثل طراحی قفسه‌های صنعتیه که باید وزن نسبتا رو تحمل کنن، حتما باید از MDF سنگین استفاده کنین. از کاربردهای دیگه ی MDF سبک، می‌تونیم استفاده به عنوان عایق صدا و همچنین ساز‌ه‌های نمایشگاهی و غرفه‌سازی رو بگیم.

شرایط حمل و نگهداری کارگاهی ام دی اف

این بخش از مطلبمون، زیاد ارتباطی به افراد استفاده کننده ی عادی از ام دی اف مثل کسایی که کابینت خونه هاشون از ام دی افه نداره و بیشتر تخصصیه و مربوط به خریداران مستقیم ورقه های ام دی افه و کابینت سازا است. نگهداری از ورق های MDF باید در محلی خشک و بدون رطوبت و مواد شیمیایی که سقف هم داشته باشه، انجام بشه. بعلاوه از منابع گرما و آتش مثل شعله های جوشکاری باید دور بمونه. درنگهداری ام دی اف باید به این نکته توجه کرد که ورق های ام دی اف باید بالاتر از زمین قرار بگیرن تا رطوبت بهشون نرسه. انبار های نگهداری ورقه های ام دی اف باید به سیستم اطفاء حریق مجهز باشن.