حتماً شما میدونین که جزیره به چه جایی گفته میشه؟! جزیره به منطقه ای در دریا گفته میشه که دور تا دور اون رو آب گرفته و هیچ راه زمینی به سایر خشکی ها نداره. ما در این مطلب به آشپزخانه های جزیره میپردازیم. منظور از آشپزخانه جزیره، در واقع آشپزخانه ای است که دارای اپن به شکل جزیره باشه. این یک اصطلاح هست که به این شکل از اپن آشپزخانه اطلاق میشه. اپن در کابینت آشپزخانه، دارای کاربرد های متعدد و مختلفی هستند. اپن های جزیره به جایی وصل نیستند و کاملاً مستقل و جزیره مانند در آشپزخانه قرار گرفته اند.

انواع آشپزخانه جزیره

طراحی آشپزخانه های جزیره یا همون کابینت های جزیره، به دو صورت انجام میشه. در نوع اول، کابینت جزیره جای اپن قرار گرفته و در واقع همون اپن آشپزخانه ست که جداکننده محیط آشپزخانه و خانه ست. این مدل از اپن ها به دیوار یا سایر کابینت ها  متصل نیستند و به صورت جداگانه در محل ورود به آشپرخانه قرار گرفته است.

در نوع دوم، طراحی کابینت جزیره به صورت یک کانتر مستقل و یک جزیره در وسط آشپزخانه است. این مدل از جزیره در آشپرخانه های ایرانی کمتر دیده میشه. برروی این جزیره میتونه گاز و سینک ظرفشویی قرار بگیره و حتی میتونه به عنوان میز ناهار خوری هم استفاده بشه

سبک های آشپزخانه جزیره

آشپزخانه جزیره دارای دو سبک در طراحی است:

آشپزخانه جزیره مدرن

آشپزخانه جزیره کلاسیک

مدل های آشپزخانه جزیره مدرن دارای تنوع طراحی بسیار زیادی هستند. این مدل ها چندتا ویژگی دارند که اون ها رو از طراحی های عادی و کلاسیک متمایز میکنه.

مدل های اپن و جزیره آشپزخانه

آشپزخانه جزیره ای با طرح  L

در حالیکه طرح های آشپزخانه های بزرگ برای حفظ نیازهای شما به منظور استفاده بهینه از فضای آشپزخانه در نظر گرفته شده بود ، ولی گاهی می تواند احساس تاریکی و گرفتگی را منتقل کند. اینجا مدلی از آشپزخانه جزیره ای با طرح L شکل است. در این مدل کابینت ممبران با طراحی جزیره، قرار دادن سینک روی جزیره فضای بیشتری به بخش کابینت و یخچال اختصاص میدهد. در این مدل فضای کوچک آشپزخانه، اهمیت طراحی خوب برای آن را افزایش داده است.

 گسترش آشپزخانه با طراحی آشپزخانه جزیره ای می تواند یک راه عالی برای اضافه کردن فضای ارزشمند و بدون برخورد با هر نوع مانعی در آشپزخانه باشد. همچنین یک فضای باز شیک در قلب خانه ایجاد می کند.

اپن آشپزخانه جزیره ای کوچک

این مدل از جزیره آشپزخانه، طرحی است که در کنار کابینت آشپزخانه کوچک طراحی شده و مناسب برای فضاهای کوچک است. اگرچه صندلی هایی که برای اینجا انتخاب شده با رنگ کابینت ها هماهنگی نداره ولی به نوبه خودشون شیک و مدرن هستند. تنها کاربرد این نوع جزیره، استفاده از آن به عنوان میز ناهار خوری است.

اپن جزیره ای با طرح  L

حقیقتا اعتراف میکنم من شیفته این طرح جزیره هستم. میدونید چرا؟ به خاطر اینکه این، تنها یک جزیره ساده نیست بلکه کاربردهای دیگه ای هم داره. اول اینکه  L مانند هست . دوما میز ناهار خوری جا داری رو هم در خودش جای داده. میزی با رنگی متفاوت تا کاملا  از سایر قسمت های جزیره، مشخص و مجزا بشه. اگر توجه کنید یک بخش کوچکی از جزیره به کتابخانه اختصاص داده شده که طرح مناسب و مفیدی است. 

اپن جزیره ای با طرح کابینت ممبران

در تصویر بالا نوع دیگه ای از اپن جزیره ای رو می بینید که تنها تفاوتش با مدل های قبلی، استفاده از طرح کابینت آشپزخانه ممبران است. طرح چوبی که در قسمت شومینه هست  تقریبا با طرح اجرا شده بر روی جزیره آشپزخانه این مدل هارمونی خاصی رو ایجاد کرده است. طرح شیشه در بخشی از جزیره با قسمت دکوری آشپزخانه هماهنگی دارد. ضمنا نورپردازی رو نادیده نگیرید که بخشی از زیبایی این محیط رو مدیون اون هستیم.

مدل های آشپزخانه جزیره کلاسیک معمولاً دارای:

 - دکوراسیون و کابینت هایی از جنس ممبران و روکش چوب هستند.

- مدل های کلاسیک کمتر از جنس ام دی اف و هایگلاس هستند.

 آشپزخانه های کلاسیک ویژگی های خاص خودشون رو دارند که با کابینت های مدرن متفاوتشون میکنه حس نوستالژی رو با خودشون دارند. به همین دلیله که این آثار معمولاً طرفداران زیادی داره.