جایی برای خوندن در مورد دکوراسیون آشپزخونه

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

مزایا و معایب کابینت چوبی آشپزخانه

در بلاگ قبلی در مورد کابینت چوبی آشپزخانه صحبت کردم و گفتم که کابینت های چوبی اگر گران ترین نوع کابینت نباشن، قطعا از گران ترین انواع کابینت بوده و کابینت هایی بسیار لاکچری، لوکس و چشم نوازی هستند. همچنین دلایل علاقه ی عمومی به چوب رو گفتم و بیان شد که چوب همواره در خود حسی از طبیعت رو به همراه داره و به دلیل گرایش فطری ما به طبیعت و زندگی در اون، ما علاقه ی زیادی به استفاده از متریال چوب در دکوراسیون خانه و آشپزخانه مثل کابینت و کمد های دیواری داریم. اما الان در این بلاگ میخوام در مورد مزایا و معایب کابینت چوب صحیت کنم. طبیعتا هرمتریالی تعدادی عیب و تعدادی مزیت داره که بررسی اون مزایا و معایب میتونه به ما در انتخاب اون متریال یا عدم انتخابش کمک کنه.

البته انتخاب یک متریال خاص، خیلی به کاربردی که ما از اون انتظار داریم بستگی داره. مثلا استیل با اینکه متریال خیلی گرون و خوبیه و عیب خاصی جز قیمت بالا نداره، اما این متریال برای کابینت های خانه های معمولی کمتر استفاده شده و برای دکور و کمد اصلا استفاده نمیشه و بیشتر برای آشپزخانه های بزرگ و کترینگ ها و بیمارستان ها و جاهایی که پخت صنعتی انجام میشه، استفاده شده و بنابراین انتخاب مناسبی برای خانه نمیتونه باشه. یا کابینت ام دی اف با اینکه خیلی مناسب و پرکاربرده اما برای محیط های مرطوب مثلا رختکن استخر ها اصلا مناسب نیست و برای اون جاها باید از کابینت PVC استفاده کرد.

خب بعد از این مقدمه ی نسبتا طولانی بریم سراغ اصل مطلبمون و بررسی مزایا و معایب کابینت چوبی.

مزایای کابینت چوبی

بذارین همین اول نتیجه ی کل این مقاله رو بگم. در مورد کابینت چوبی باید بگم:  آنچه همه خوبان دارند! هر مزیتی که فکر کنین در کابینت های چوب وجود داشته و میشه گفت از نظر فنی یکی از بهترین متریال ها و اصیل ترین متریال موجود در بازار  بوده و پر از مزیته.

با وجود کابینت چوب حسی ناب میتونین داشته باشین. حسی برخواسته از اینکه متریالی کاملا طبیعی و لاکچری در آشپزخانه ی شما وجود داره.

البته اینم بگم که کابینت چوبی کاملا بی عیب هم نیست. اما خب انقدر مزایا داره که بشه از اون عیب ها چشم پوشی کرد. در ادامه عیب های کابینت چوبی رو باهم بررسی میکنیم.

معایب کابینت چوبی

کابینت چوبی 2 تا عیب مهم داره. مورد اول قیمت کابینت چوبی که بسیار زیاده. تقریبا همه ی ما قیمت اون جنسی که خرید میکنیم برامون مهمه. دوست داریم بهترین متریال رو با توجه به قیمتی که مدنظرمونه انتخاب کنیم و جنسی که خرید میکنیم ارزش پولی که براش پرداخت کردیم رو داشته باشه. مدل های کابینت چوبی ارزش قیمتی ک براش پرداخت میشه رو داره اما مساله اینجاست که بودجه ی مامحدوده و قیمت کابینت خیلی زیاده!! حالا باید چکار کنیم؟ نمیشه از کابینت چوبی استفاده کرد؟! باید بگم از خود کابینت چوب شاید نشه استفاده کرد اما از کابینت های مشابه با طرح کابینت چوب و کابینت های روکش چوب میشه استفاده کرد. در مورد کابینت روکش چوب در پست های بعدی براتون توضیح میدم.

اما مورد دوم. این مورد به رنگ آمیزی این کابینت ها برمیگرده! رنگ های مورد استفاده در کابینت چوب، از نوع پلی استر هستن. این رنگ ها کیفیت خوبی دارن اما ایرادشون اینه که قابلیت لکه گیری ندارن و در صورت آسیب دیدن باید به صورت کامل تعویض بشه!

ممنون از اینکه مطلب رو خوندین. نظرات و سوالاتتون رو در زیر همین پست برای من بذارین و من در اسرع وقت جوابتونو میدم.

 

 


۲۵ آذر ۹۷ ، ۱۷:۳۲ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آشپزخونه ی ما ...

کابینت چوبی آشپزخانه

بعد از بررسی کابینت های مختلف مثل کابینت فلزی، کابینت ام دی اف، کابینت هایگلاس و کابینت ممبران در بلاگ های قبلی، در این مطلب میخوام در مورد یکی از لاکچری ترین و شاید بشه گفت لاکچری ترین کابینت موجود در بازار یه مقدار بهتون اطلاعات بدم. این کابینت گرون ترین کابینت موجود در بازاره و بیشتر مدل های اون ازنوع کابینت های کلاسیک بوده و کمتر کابینت مدرن با این متریال ساخته می شه. حتما از تیتر هم متوجه شدین که منظورم کدوم کابینته. کابینت چوبی.

چوب همیشه در خود حسی از طبیعت و تازگی داره. یکی از دلایلی که باعث میشه که ما میل زیادی به استفاده از چوب و یا طرح های برگرفته از چوب در دکوراسیون داخلی خانه و آشپزخانه داشته باشیم همین احساساته. همونطور که گفتم، مدل های کابینت چوبی، از گران ترین کابینت های موجود در بازاره. شاید بتونیم بگیم گران ترین متریال موجود در بازار همین چوبه! البته گرانی چوب بی دلیل هم نیست. در بلاگ های بعدی در مورد مزایا و معایب کابینت چوبی بیشتر باهم صحبت میکنیم و میبینین که تقریبا چوب هیچ ایراد شاخصی نداره و پر از حسنه! غیر این موارد، این عامل که چوب متریالی کاملا طبیعیه و سایر مواد مصنوعی هستن هم در این قیمت بی تاثیر نیست و شاید بیشترین تاثیر رو هم همین عامل روی گرانی چوب داره!

کابینت چوبی آشپزخانه

قبلا هم گفتم که کابینت چوبی بیشتر برای طرحای کلاسیک استفاده میشه اما قابلیت اجرای طرح های مدرن هم با کابینت چوبی وجود داره که البته این کار کمتر انجام میشه و چوب کمتر برای طرح های مدرن به کار میره! در گذشته هم از متریال چوب و در موارد خیلی کمی با نئوپان روکش ملامینه، برای ساخت کابینت کلاسیک بهره گرفته میشد. این روهم بگم که به طور کلی کابینت های کلاسیک غیر چوبی، میخوان طرح هایی مشابه طرح کابینت های چوبی با قیمت مناسب تر از کابینت های چوبی به وجود بیارن.

چوب به کار رفته در کابینت های چوبی نسبتا متنوعه و میتونه از چوب روسی، گردو، راش و استفاده بشه. بستگی به اینکه طرح مورد نظر شما برای خود چوب چیه و همچنین رنگ مورد نظرتون و البته استحکام و بودجه ی شما، میتونین یکی از این متریال ها رو انتخاب کنید تا در کابینتتون به کار بره!

کابینت های چوب به دو صورت میتونن ساخته بشن. 

در نوع اول این کابینت ها، تمامی بخش های مختلف کابینت مثل بدنه و درب های کابینت از چوب ساخته شده که کابینتی بسیار گران قیمت، لاکچری و خاص بوده در هرجایی این کابینت ها کار نمی شه و مخصوص جاهای خیلی خاص و خانه های گران قیمته.

اما نوع دوم کابینت چوب، دارای یونیت از جنس غیر چوبه در حالیکه رویه و درب های اون چوبیه. طبیعتا این کابینت قیمت پایین تری از کابینت تمام چوبی داره.

در کابینت های چوبی آشپزخانه، رگه ها و طرح های طبیعی موجود در روی خود چوب که روی اون قرار گرفته، باعث زیبایی و چشم نوازی بیشتر این متریال، پس از برش می شه.

رنگ کابینت چوبی

اگر نوع رنگ آمیزی کابینت به صورتی باشه که این موج ها بیشتر به چشم بیان، قطعه ی چوبی مورد نظر جلوه ی خاصی پس از رنگ آمیزی به خودش میگیره. رنگ های بکار رفته برروی چوب انواع مختلفی دارن. بعضی از اون ها به گونه ای هستن که منجر به بروز بیشتر خود رنگ چوب می شه. این رنگ ها شفاف و بی رنگن و در اثر استفاده ی اون ها، خود رنگ اصلی چوب جلوه ی بیشتری پیدا میکنه. این رنگ هارو میتونین روی چوب های مختلف به کار ببرین.

 

نوعی دیگه از رنگ ها دارای رنگ مشخصی بوده و مثل دسته ی قبلی بی رنگ و شفاف نیستن. رنگ اصلی چوب پس از استفاده از این نوع رنگ ها، تغییر کرده و به رنگ هایی مثل عسلی، قهوه ای، شرابی، قرمز و متمایل می شه. در مورد این رنگ ها، باید بگم به صورتی نیست که مثلا هر متریالی داریم بتونیم از هر رنگی استفاده کنیم. طبیعتا اگه رنگ های روشن در نظر داریم باید از متریالی استفاده کنیم که به طور طبیعی رنگ روشن تری داره و رنگ های تیره رو برای متریال های تیره به کار می بریم! پس هنگام انتخاب رنگ حتما حواستون به این نکته ی مهم باشه! نکته ی مهم دیگری که در مورد رنگ آمیزی کابینت وجود داره اینه که کابینت هایی که قراره با رنگ سفید رنگ آمیزی بشن، هنگام استفاده از رنگ سفید برای کابینت چوب، قبل از رنگ آمیزی کابینت ها، آوند ها و موج ها رو به رنگ طلایی، قهوه ای یا نقره ای در میارن تا بهتر مشاهده بشه. سپس روی اون رنگ سفید استفاده می کنن. دلیل این کار اینه که با وجود طرح آوند ها و موج ها، حس چوب به خوبی منتقل بشه.

خب به انتهای مبحث کابینت چوبی رسیدیم! امیدوارم مطلب براتون مفید باشه و ازش استفاده کرده باشید

پذیرای نظرات ارزشمند شما هستم.

ارادتمند


۱۴ آذر ۹۷ ، ۲۰:۱۷ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آشپزخونه ی ما ...