جایی برای خوندن در مورد دکوراسیون آشپزخونه

۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

مدل ها و عکس های کابینت هایگلاس

در ادامه ی بررسی کابینت های مختلف، بعد از بررسی کابینت فلزی و سپس کابینت ام دی اف، در مورد کابینت های گلاس و مزایا و معایبش و کاربرد ها و محدوده ی قیمتیش در بلاگ های قبلی صحبت کردم و اطلاعات مختصری رو بهتون دادم. حالا توی این بلاگ میخوام چندتا عکس از مدل های مختلف و زیبای کابینت های گلاس رو بررسی کنم تا شاید بتونه بهتون در مورد آشپزخونه ایده بده و ازش استفاده کنین. میخوایم در اینجا 6 مدل کابینت های گلاس رو بررسی کنیم و نقاط قوت و ضعفشون رو بگیم و امیدوارم که براتون مفید باشه.

در این آشپزخانه بیشتر از اینکه کابینت و مدلش توی چشم باشه، چشم انداز فوق العاده ی اون آدم رو مجذوب می کنه. یک نما و چشم انداز هیجان انگیز که آدم دوست داره ساعت ها بشینه و بهش خیره بشه. از چشم انداز که بگذریم، میرسیم به خود آشپزخانه. ترکیب سفید و قهوه ای روشن ترکیب جذاب و خوبیه و تکراری نمیشه براتون. اما احتمالا بااین آشپزخانه مشکل کمبود فضا داشته باشید. تعداد و سایز کابینت ها برای یک خونواده ی متوسط مقداری به نظر کم میاد و بهتر بود یک جزیره هم بهش اضافه بشه.

یک مدل به شدت جذاب و خطرناک!! جذابیتش به علت رنگ قرمز جیغ کابینت هاست که در نگاه اول مارو مبهوت خودش میکنه. اما علت اینکه گفتم خطرناک هم دقیقا به همین رنگ قرمز کابینت ها برمیگرده. اول به طور کلی برای کابینت های خانگی کمتر از این رنگ استفاده میشه چون رنگ قرمز اگه مداوم استفاده بشه میتونه روی اعصاب ما اثر بذاره. دوم اینکه این طیف از رنگ ها میتونه خیلی راحت و در مدت زمان کوتاهی دل شما رو بزنه و این یعنی یا تحمل کردن و عذاب کشیدن یا خرج زیاد و تغییر رنگ یا مدل کابینت. 

سرد و بی روح و زمستانی! شاید بهترین توصیف برای این آشپزخانه همین باشه. رنگ طوسی کف در کنار کابینت های سفید، باعث سردی فضا شده و کمی خسته کننده شده. بااینکه ازنظر طرح آشپزخانه، طراحی قوی داره اما از نظر رنگ ضعیفه و زیاد چشم نواز نیست. به طور کلی این طرح و مشابهش کمتر در خانه های ایرانی مورد استفاده قرار میگیره.

یک مدل های گلاس سفید مشکی. این مدل سرمای کمتری نسبت به مدل قبلی داره و علت اون هم به تلفیق رنگ مشکی و سفیده برمیگرده. این ترکیب رنگی یکی از ترکیبات مورد استفاده در کابینت مدرن و چشم نوازه. ترکیب رنگ مشکی و سفید باعث ایجاد یک زمینه ی مناسب برای بروز رنگ سوم میشه. به نظرم  استفاده از ترکیب رنگ مشکی و سفید میتونه خیلی جذاب باشه.

 


یادتونه در مورد کابینت هایگلاس قرمز چی گفتم؟ به شدت جذاب و خطرناک!!! دقیقا به همون دلایل ترکیب بالا هم درکنار سود بردن از مزیت جذابیت، از مشکل خطرناک بودن هم رنج میبره. این مدل خیلی راحت میتونه شمارو در مدت کوتاهی دلزده کنه! پس باید برای انتخاب چنین مدلی، دلیل محکمی داشته باشید.

تمام مشکی! کم کاربرد اما خیلی جذاب. به علت فرهنگ ما، استفاده ی زیاد از رنگ مشکی زیاد توصیه نمیشه. اما اگه برای یه خونه در اروپا یا امریکا باشه به نظرم امتحان کردنش شاید بد نباشه!!

۲۸ شهریور ۹۷ ، ۱۲:۳۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آشپزخونه ی ما ...

کاربرد ها و قیمت کابینت هایگلاس

کاربرد های گلاس

درمورد هایگلاس و مزایا و معایبش صحبت کردیم و به طور کامل اون ها رو بررسیشون کردیم. حالا توی این بلاگ میخوایم در مورد کاربرد های هایگلاس و قیمتهاش کمی صحبت کنیم. البته بااین اوضاع ارزی که در حال حاضر حاکمه و نوسان قیمت ها، نمیشه قیمت دقیقی در مورد هایگلاس به مشتریان این محصولات داد اما میشه شیوه ی صحیح قیمت گیری و همچنین حدودی از قیمت هارو بیان کرد تا شما در جریان قیمت ها قرار بگیرین اما قیمت دقیق رو باید از خود کابینت سازها بخواید.

ابتدا کاربرد هایگلاس رو بهش میپردازیم. یادتونه که گفتم مغزی ورقه های هایگلاس از جنس ام دی افه و فقط روکش اون با ام دی اف متفاوته.روکش ام دی اف عمدتا از جنس ملامینه ست و روکش هایگلاس از جنس پلکسی گلاسه. به همین جهت خیلی از کاربرد های ام دی اف، شامل های گلاس هم میشه.

کاربرد های گلاس شامل مواردی مثل کابینت، دکور، سازه های معماری، کمد و به طور کلی مواردی که از ام دی اف معمولی استفاده میشه، هست. های گلاس درجاهایی که ما نیاز داریم درخشندگی زیادی داشته باشیم خیلی کاربرد داره و استفاده میشه.

قیمت کابینت های گلاس (High gloss)

ابتدا قبل از بیان محدوده ی قیمت کابینت های هایگلاس، عوامل موثر در قیمت این کابینت روخدمتتون میگم و بعد ازاون هم حدودی از قیمت هارو خدمت شما بیان می کنم. خب الان عوامل موثر در  قیمت گزاری رو باهم ببینیم:

1)اول از همه، نوع ورق انتخابی برای ساخت کابینت هایگلاس در قیمت نهایی تاثیر داره. اینکه ورق ایرانی باشه یا خارجی. با چه طرحی باشه و یا برند اون ورق چی باشه. همه ی این مواردی که خدمتتون گفتم در قیمت نهایی موثرند و درضمن ورقه های هایگلاس خارجی قیمت بالاتری نسبت به ورقه های ایرانی دارن.

2)دومین عامل موثر در قیمت گذاری، طرح کابینت هست. این عامل خیلی در میزان قیمت نهایی موثر میتونه باشه. به طوری که میتونه حتی اهمیتش از عامل اول هم بیشتر بشه. خوبه که هنگام سفارش طرح، یک کلیتی از طرح مورد نظرتون رو در ذهنتون داشته باشین و به کابینت ساز ارائه بدید تا براساس اون بتونین قیمت گزاری رو انجام بدید. حتما توی بلاگ بعدی چند طرح رو مرور میکنیم باهم تا طرح های زیبای کابینت های گلاس رو ببینین.

3)سومین و آخرین عامل هم جزییات اجرایی پروژه ست. مثل جنس و طرح یراق آلات، یونیت کابینت که چه جنسی باشه و ... .

قیمت کابینت های آشپزخانه هایگلاس (high gloss)

در بلاگ های قبلی گفتم که قیمت کابینت اینجوری نیست که شما قیمت واحد طول رو در متراژ ضرب کنین و یک قیمت ثابت به دست بیارید و بر طبق همون عمل کنین. قیمت کابینت خیلی متغیره و بستگی به اکسسوری و یراق آلات و نوع ورقه ی انتخابی و طرحتون داره. بنابراین برای قیمت گرفتن باید به این نکته توجه کنین که قیمت نهایی  برای شما چند درمیاد وزیاد کاری به قیمت طولی نداشته باشین. برای براورد نهایی قیمت باید یه مقدار زمان بذارید تا به بهترین نتیجه و قیمت گزاری برسید. در بلاگ «چجوری قیمت کابینت بگیرم» شیوه ی قیمت گزاری کاملا بیان شده. اما من اینجا بهتون یه حدودی از قیمت طولی کابینت میدم تا درجریان حدود قیمت ها باشید. البته بگم که الان مقداری قیمت ها نوسان داره و اصلا نمیشه یک محدوده ی قیمتی ثابت و مشخص گفت.

قیمت ها به ازای هرمتر طول(یعنی فاصله ای که کابینت روی زمین قرار داره) بر طبق آخرین قیمتی که براساس قیمت گزاری نیمه ی تابستون انجام شده، به صورت زیره:

نوع کابینت هایگلاس

بازه قیمت (مترطول)

ورق های گلاس ایرانی

900000 تا 1500000

ورق های گلاس خارجی

1500000 تا 1800000

الان بخوایم حساب کنیم یک آشپزخونه با کابینت 10 متری نیازه که برای ساخت کابینت هایگلاس، چیزی حدود 10 تا 16 میلیون هزینه بشه براش. بهتره با چندین نفر مذاکره کنین و در نهایت اقتصادی ترین قیمت با بهترین شرایط رو انتخاب کنین و حتما هم در ابتدای شروع کار قرار دادی محکم امضا کنین.

ممنون از توجهتون. نظرات و سوالاتونو برام کامنت بذارین تا در اسرع وقت بهشون جواب بدم.


۲۴ شهریور ۹۷ ، ۱۷:۴۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آشپزخونه ی ما ...

معایب کابینت های گلاس(highgloss)

معایب کابینت های گلاس(highgloss)

توی بلاگ قبلی در مورد مزایای کابینت و ورق های گلاس صحبت کردیم و به طور کامل مزایای این نوع کابینت رو بررسی کردیم باهم. توی این بلاگ میخوایم درمورد معایب این کابینت ها صحبت کنیم. طبیعتا هر محصول و متریالی، یکسری مزایا و معایب رو در کنار هم داره و نمیتونیم بگیم که یک متریال هیچ عیبی نداره و یا هیچ مزایایی نداره. ما با توجه به کاربردی که ازش انتظارداریم باید مزایا و معایبش روبسنجیم و ببینیم که کدوم متریال برای کار ما مناسب تره. گفتیم که مزایای کابینت هایگلاس درخشندگی و زیبایی این ورق ها در کنار طرح و رنگ های متنوع اون و قیمت نسبتا مناسبشه (کمی از ام دی اف گرون تره).

حالا ببینیم که معایب این نوع از کابینت ها چیه؟

1)حساسیت نسبت به رطوبت

اگه یادتون باشه گفتم که مغزی ورق هایگلاس از جنس ام دی افه(MDF)، پس میشه گفت که اشکالات ام دی اف که مربوط به رطوبت میشه، تاحدودی در های گلاس هم وجود داره اما میزان این حساسیت مقداری نسبت به ام دی اف کمتره. علت اینکه این اشکالات کمتره به پوشش هایگلاس که از جنس پلکسی گلاسه برمیگرده.

2) تیز بودن لبه ها

در گوشه هایی که قطعه های برش خورده ی های گلاس (high gloss) با روش اتصال فارسی بر به هم متصل میشن، بخش های تیز به وجود میاد. این بخش ها میتونه آسیب برسونه. این مساله توی ورقه های ام دی اف هم وجود داره اما با سنباده کاری رفع میشه. اما های گلاس لبه های تیز تری داره و قابل سنباده زنی هم نیست. چون با سنباده، کمی از زیبایی های گلاس کاهش پیدا میکنه.

3) لک پذیری

یکی از بزرگترین مشکلات هایگلاس، اینه که در اثر تماس دست خیلی راحت لکه میشه. البته فقط تماس دست نیس، پاشیدن قطرات آب یا کف ناشی از شستن ظرف ها یا ریختن موادی مثل روغن و ... روی های گلاس باعث ایجاد لکه روی سطوح های گلاس میشه. هایگلاس به دلیل براق بودن، خیلی خوب این لکه هارو نشون میده و ممکنه این مساله باعث ناراحتی و اذیت شدن خانم های خانه که حساسیت زیادی روی تمیزی آشپزخونه هاشون دارن، بشه. البته درصورتی که به صورت مرتب و سریع، کابینت های آشپزخانه تمیز بشن، این مشکل هم رفع میشه. درپایان اینو بگم که لک پذیری های گلاس تیره بیشتره.

4) خش پذیری

روکش روی ورق های گلاس به صورتیه که نسبت به اجسام سخت و نیمه سخت مقداری حساسه و میتونه تماس این اجسام با های گاس، باعث ایجاد خش روی اون بشه. پلکسی گلاس نسبت به خش مقاومتی نداره. البته کیفیت پلکسی گلاس و ورقه ی هایگلاس هم خیلی توی میزان خش پذیری موثره و هرچه که باکیفیت تر باشه، کمتر دچار خطوط و خش روی اون میشه.

5) ورق یک طرفه

توی بلاگ های قبلی هم خدمتتون گفتم که معمولا ورق های گلاس یکطرفه ست و از یک جهت دارای پوشش پلکسی گلاسه. از طرف دیگه معمولا ورقه های ارزون تر مثل ملامینه استفاده میشه. برای همین اگه نیاز باشه که یه قسمتی از کابینت ، دوطرفه بشه و هر دوطرف های گلاس باشه، باید از دو ورق هایگلاس استفاده کرد و اصطلاح ورقه رو دوبل کرد. این عمل باعث میشه ضخامت کار بیشتر بشه و درضمن هزینه هم مقداری افزایش پیدا کنه.

6) خارجی یا ایرانی

ورق های هایگلاس، کیفیتشون کاملا به کیفیت تکنولوژی و دقت ساخت کارخانه تولید کننده ی ورق داره. باید حواستون باشه که ورق های کم طرح و ساده رو از برند های مطمئن تر جهانی انتخاب کنین. چون موج در روی این ورقه ها خیلی راحت دیده میشه.


۲۱ شهریور ۹۷ ، ۱۹:۳۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آشپزخونه ی ما ...

مزایای کابینت آشپزخانه هایگلاس

مزایای کابینت آشپزخانه هایگلاس

توی بلاگ قبلی در مورد ورق های گلاس صحبت شد و این متریال کابینت، به صورت خیلی خلاصه خدمتتون معرفی شد. گفتیم که عبارت «های گلاس» اصلا ارتباطی به کلمه ی گلاس به معنی شیشه در زبان انگلیسی نداره و یه متریال چوبی مشابه ام دی افه. پوشش رویی های گلاس با ام دی اف متفاوته. پوشش ام دی اف عموما از جنس ملامینه ست در حالیکه پوشش های گلاس از جنس پلکسی گلاسه و درخشندگی های گلاس هم به همین دلیله. پلکسی گلاس نوعی پلاستیکه که به عنوان پوشش در ورقه های های گلاس به کار میره. البته بگم که این درخشندگی های گلاس معمولا یه طرفه ست. ینی فقط یه طرف این ورقه ها درخشنده ان و دارای ورقه ی پلکسی گلاس هستند. طرف دیگه ی این ورقه ها روکش معمولی تر و ارزون تری داره. اینجوری قیمت تموم شده ی ورقه پایین میاد و مناسب میشه. به طور کلی ورقه ی های گلاس جزو متریال های گرون به حساب نمیاد و قیمتش فقط مقدار کمی از ام دی اف(MDF) بیشتره. توی یک بلاگ به طور مفصل در مورد قیمت های گلاس حتما صحبت خواهیم کرد.

حالت شیشه ای هایگلاس باعث پرطرفداری این متریال شده. درکنارش نمیشه از قیمت نسبتا مناسبش چشم پوشی کرد. اما یکی از نقاط ضعف این مدل از کابینت ها هم به همین درخشندگیش برمیگرده که ممکنه رد دست روی اون بمونه و تمیز نگه داشتنش سخت باشه. توی بلاگ بعدی حتما بیشتر درمورد معایب های گلاس صحبت میکنیم.

مزایای کابینت های گلاس

مزایای این نوع کابینت رو میتونیم موارد زیر رو بهش اشاره کنیم.

1-درخشندگی زیاد ورقه های هایگلاس باعث زیبایی اون شده.

2- رنگ و طرح هایگلاس خیلی متنوعه و شما دستتون برای انتخاب مدل های مختلف طراحی بسیار بازه. با این متریال میتونین به شیوه ی کلاسیک و مدرن طراحی کابینت رو انجام بدید و از این جهت هیچ محدودیتی ندارین.

3- قیمت کابینت های گلاس نسبتا مناسبه. البته قیمتش مقداری از ام دی اف بیشتره اما در مقایسه با کابینت چوب یا روکش چوب و ممبران و استیل قیمت خیلی مناسبی داره.  درکل این نوع کابینت جزء کابینت های اقتصادی محسوب میشه.

 در مورد معایبش گفتم که این موارد رو توی یه بلاگ جدا بررسی میکنیم. بررسی معایب و محاسن یک متریال در انتخابش برای استفاده در ساخت کابینت بسیار مفیده و میتونه به شما یک دید وسیع و باز نسبت به انتخابتون بده. امیدوارم بتونین از مطالب این وبلاگ برای پیدا کردن دید وسیعی که خدمتتون عرض شد، استفاده کنید.

اگه مطالب رو پسندیدین هم میتونین اون رو به دوستانتون معرفی کنین . بعلاوه میتونین نظرای مثبت و منفیتونو با کامنت گذاشتن، بهم منتقل کنین. اگه هم سوالی دارین میتونین کامنت بذارین من حتما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهم بود.


۱۹ شهریور ۹۷ ، ۱۴:۳۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آشپزخونه ی ما ...

کابینت و ورق های گلاس(high gloss)

توی وبلاگ تا الان کلی در مورد کابینت های ام دی اف(MDF) صحبت کردیم و ویژگیاشو گفتیم و مزایا و معایبش روهم بررسی کردیم و سعی شد تا حد ممکن نکته ای از قلم نیفته و یه آرشیو خیلی جامع و کاربردی در مورد کابینت ام دی اف (MDF)درست بشه تا شما بتونین ازش استفاده کنین. قبلش هم در مورد کابینت فلزی و مزایا و معایبش صحبت شد و اونو هم به صورت کامل بررسی کردیم. حالا میخوایم یه مقدار در مورد کابینت های گلاس صحبت کنیم. امروزه مصرف های گلاس در دکوراسیون و آشپزخانه خیلی زیاد شده و بااینکه هنوز هم ام دی اف(MDF) کاربرد بیشتری داره اما های گلاس داره جای خودشو باز می کنه و روزبه روز استفاده ازش بیشتر میشه.

اما هایگلاس(high gloss) چیه؟

« های گلاس»  یک نوع ورق ام دی افه (MDF)  با یه روکش پلاستیکی از جنس پلکسی گلاس. البته بگم که ورق های گلاس فقط قسمت مغزیش ام دی افه و همون روکششه که اونو از ام دی اف متمایز میکنه. ورق های هایگلاس معمولا فقط از یک طرف با پلکسی گلاس پوشیده میشن و سمت دیگشون ورق با لایه های ارزونتر پوشیده میشه.

این لایه ی پلاستیکی که همونجور که گفتم از جنس پلکسی گلاسه، یه حالت براق و شفاف به ورق «های گلاس» می دن و این مساله باعث زیبایی اون میشه. یکی از دلایل کاربرد روز افزون این جنس از ورقه ها در ساخت تجهیزات دکوراسیون داخلی از جمله کابینت، کمد، دکور و غیره هم همین درخشندگی و براق بودنشه.

ورق « های گلاس » در اون طرفی که لایه پلکسی گلاس داره، ضد آب به حساب میاد و بهتره که برای ماندگاری بیشتر کابینت و دکور، لایه ی پشت ورق هم از جنس مرغوبی مثل «ملامینه» پوشش داده بشه. ورق «های گلاس» تنوع رنگ و طرح زیادی دارن. مدل های خیلی زیبایی با این نوع ورق در کابینت سازی و دکوراسیون اجرا می شه و قیمت نسبتاً مناسبی هم داره. قیمت این ورقه ها توی یه بلاگ جداگونه بررسی میشه اما فعلا در همین حد بگم که مدل ایرانی این ورقه ها حدود متری 100 هزار تومن با ورق ام دی اف اختلاف قیمت داره.

حالت شیشه ای «های گلاس» باعث شده که عموماً این تصور به وجود بیاد که کلمه «گلاس» از لغت شیشه (Glass) در زبان انگلیسی اومده در حالی که اصل این واژه، High Gloss  بوده و به معنای درخشندگی زیاده(براقیت زیاد).

توی بلاگای بعدی در مورد بقیه ی جزییات این جنس از ورقه های کابینت صحبت می کنیم.


۱۲ شهریور ۹۷ ، ۱۸:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آشپزخونه ی ما ...

نگهداری صحیح از کابینت ام دی اف(MDF)

میرسیم به مرحله ی بعد از اجرای کابینت. توی بلاگ قبلی گفتیم که یه کابینت چجوری اجرا میشه و این اجرا چه هزینه هایی میتونه روی دست شما بذاره. الان میخوایم ببینیم بعد از اینکه کابینت رو کابینت ساز برامون درست کرد و داخل خونمون نصب شد، برای اینکه دوام و عمر بیشتری داشته باشه چکار کنیم؟ در اخر هم چند جمله در مورد پاک کننده های مختلف که مناسب پاک کردن کابینت ام دی اف هستش و توالی اجرای کابینت بهتون میگم. امیدوارم براتون مفید باشه. میتونین برای اطلاعات بیشتر به بلاگمم سر بزنین و از مطالب دیگه استفاده کنین.

نگهداری پس از اجرای کابینت ام دی اف

دوده‌گیری آشپزخونه و پاک کردن کابینتا و از بین بردن لکه‌های روی کابینت ام دی اف و های گلاس، سخت‌ترین کار برای خانومهاست. بهتره برای تمیز کردن در و اجزای بیرونی کابینت از ابر استفاده بشه تا صدمه‌ای به کابینت ها وارد نشه. البته بهتره که از ابر نمدار استفاده بشه. البته بگم که اگر کابینت‌ها از جنس MDF هستن، حواستون باشه که اصلا برای شستنش از حجم آب زیادی استفاده نکنین. حجم زیاد آب می‌تونه کابینت‌های شما رو نابود کنه و مجبور بشین تا کلا کابینتاتونو عوض کنین. داخل کابینتاتونو قبل از اینکه روکش‌های پلاستیکی بندازین، با یه دستمال نمدار گردگیری کنین.

گردگیری باعث میشه که گرد و خاکهای داخل و روی کابینت که همچنان باقی موندن، پاک بشه و دیگه گرد و خاکی در کابینت باقی نمی‌مونه. وقتی تصمیم میگیرین که کابینت هاتونو تمیز کنین، می‌تونید یک بار همه ی ظرف‌هایی که مدت زمان زیادیه که ازش استفاده نکردین رو بشورین که احتمالا خاک زیادی گرفتن و حتی ممکنه عوامل بیماری زا هم روی اون ها تجمع پیدا کرده باشن.

بهترین پاک کننده ی کابینت MDF، پاک کننده‌های چند منظوره هستن که در بازار وجود دارن. میتونیم مقدار کمی از اونا رو، روی دستمال زده و با یک دستمال آغشته به پاک کننده، کابینت‌ها رو دستمال کرده و بعد از اون با یک دستمال خشک، کابینت رو خشک کنید. حالا سوال مهمی که پیش میاد اینه که لکه‌های سمج روغن روی کابینت‌ها رو چجوری میتونیم ازبین ببریم که چهره زشتی هم به کابینت می‌دن. برای از بین بردن این لکه‌ها می‌تونید از سرکه یا گاز پاک کن به شیوه‌ای که توضیح داده شد، استفاده کنین.

برای از بین بردن لکه‌های علامت گذاری شده روی کابینت‌ها، از الکل استفاده کنین. مقداری الکل روی یک پارچه نخی یا کتونی بریزین و روی سطح مورد نظر بکشین، سطح برش خورده ی لیمو رو در کمی جوش شیرین فرو کنین تا سطح کابینت رو باهاش تمیز کنین. بعد میتونین با یک اسفنج خیس و یک اسفنج خشک سطح کابینت رو تمیز کنین. حواستون باشه که لیمو و جوش شیرین رو روی سطح کابینت‌های سنگی مثل مرمر یا استیل نکشین چون ممکنه رنگشونو بپرونه. از طرفی حواستونم باشه که آب زیادی رو کابینت های چوبی نگیرین. کابینت های PVC اما از این جهت خوبن و خیالتون بابتش راحته.

توالی اجرای کابینت ام دی اف

بهترین زمان برای اجرای کابینت و دکوراسیون داخلی و سایر آیتم‌های ساخته شده با MDF بعد از تموم شدن کلیه ی عملیات ساختمانی و نقاشیه.


۱۰ شهریور ۹۷ ، ۱۸:۳۶ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آشپزخونه ی ما ...

چگونگی اجرای کابینت و هزینه های اجرای کابینت

خب تا اینجا کلی در مورد ام دی اف و موارد مربوط بهش صحبت کردیم و یه سری نکات کلی که لازم بود شما بدونین رو دراختیارتون قرار دادم. بلاگ قبلی در مورد نکات مهم در خرید ام دی اف بود و این بلاگ رو درمورد نحوه ی اجرای کابینت(ام دی اف، ممبران، هایگلاس، PVC و به طور کلی همه ی کابینت ها) و هزینه هایی که ساخت یک کابینت داره، میخوایم صحبت کنیم.

نحوه اجرای کلی کابینت ها

کابینت‌های آشپزخانه سه قسمت زمینی، دیواری و ایستاده دارن.

کابینت زمینی ارتفاعش از 90 سانتیمتر بیشتر نمیشه، کابینت های زمینی در، بدنه، پاخور یا پایه و صفحه ی کابینت دارن. ضخامت در همراه با لولایی که روش نصب شده 2 سانتیمتره، عمق و ارتفاع بدنه به ترتیب 55 و 72 سانتیمتره، ارتفاع پایه یا همون پاخور 14 تا 15 سانتیمتر و عرض صفحه 60 سانتیمتره. این مواردی که گفتم بهتون، ابعاد یک کابینت استاندارده و میتونن تغییر کنن اما معمولا این ها به عنوان معیار درنظر گرفته میشن. وقتی که شما میرین و از کابینت ساز قیمت میگیرین، و اون میگه متری فلان(!) منظورش اینه اگه ابعاد کابینتتون اینجوری باشه میشه تقریبا همونی که کابینت ساز میگه و درصورتی که شما لازم باشه تا ابعاد کابینتتونو تغییر بدید، یا مثلا اپن با طرح خاص داشته باشید، این دیگه شامل اون قیمتی که کابینت ساز میگه نیست قیمتش فرق داره  برای همین توصیه میشه شما به کابینت ساز بگین بیاد بازدید کنه و با محاسباتش قیمت تموم شده برای کل کار رو بگه. یک نوع دیگه از کابینت های زمینی، یونیت‌های کشودار هستن. میتونن بین 2 تا 4 کشو داشته باشن.

بین کابینت هوایی و زمینی باید یه چیزی حدود 55 تا 60 سانتیمتر فاصله باشه. ارتفاع کابینت هوایی حدود 70 تا 90 سانتیمتره. این ارتفاع بسته به فضا وارتفاع خود خونه متغیره. کابینت های هوایی عمق کمتری از کابینت های زمینی دارن که علت اونم به این برمیگرده که استفاده ازشون آسون بشه. عمق این کابینتا حدود 30سانتیمتره. شلف، ویترین و یونیت هود نیز جزء کابینت‌های دیواری به حساب میاد. فرق بین شلف و ویترین در درب شیشه خور آن است.

کابینت‌های ایستاده از جمله کابینتای زمینی به حساب میاد که اغلب برای مبله کردن فر، ماکروویو و یا انبار مواد غذایی به‌صورت طبقاتی یا سبد سوپر استفاده می‌شه.

جنس بدنه یونیت‌های آشپزخانه میتونه  MDF، لترون و یا PVC به رنگ سفید باشه. البته همه ی  زیبایی و دید کابینت به دری هست که اونو می پوشونه. این قسمت از کابینت میتونه چوب، ممبران، هایگلاس، PVC، MDF، لترون و شیشه با فریم آلومینیو  باشه.

برای اجرای کار کابینت، معمولا یک گروه سه نفره شامل استاد کار ماهر و استاد نیمه ماهر و یک کارگر MDF کار، در هر روز می‌تونه در حدود 3 تا 4 متر طول کابینت رو مونتاژ و نصب کند. البته این زمان شامل اندازه‌گیری اولیه و برش‌کاری قطعات نیست.

هزینه‌های ساخت کابینت

معمولا هزینه‌ها شامل این موارده:

 خرید ورق و حمل به کارگاه برشکاری، هزینه برشکاری و فارسی کاری، اجرای نوار لبه،  اسمبل اولیه حمل به محل کارگاه و نصب.

این موارد به صورت یکجا در قرارداد خرید کابینت همراه با درصد سودی معقول میاد. قیمت می‌تونه بر اساس متر طول کابینت یا متر مربع متریال مصرفی محاسبه بشه که البته مجدد میگم روش صحیح قرارداد بستن اینجوری نیست و اینجوریه که شما ازکابینت ساز بخواین بیان بازدید کنن و اندازه بگیرن و بعد قیمت نهایی رو خدمتتون بگن و قرار داد ببندید.

البته این هزینه ها، یه سری هزینه ی جانبی مثل هزینه‌های حمل به طبقات، دستگیره‌ها، لولاهای خاص، اکسسوری سینک آبچکان، و نورپردازی داره که اگه مایل به اجرای اونا باشین یا اینکه شامل شما بشه باید در قراردادتون ذکر کنین و کابینت ساز در قیمت دادن، هزینه ی همه ی این هارو لحاظ کنه.


۰۶ شهریور ۹۷ ، ۱۸:۵۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آشپزخونه ی ما ...

نکات مهم در خرید ام دی اف

دیگه داریم کم کم به اواخر بحث بررسی ام دی اف میرسیم و میخوایم توی این پست در مورد نکاتی که باید در هنگام خرید ام دی اف مدنظر داشته باشیم تا بتونیم یک خرید راضی کننده داشته باشیم، کمی صحبت کنیم.

توی بلاگ های قبلی حسابی در مورد ام دی اف و موارد مربوط به اون صحبت کردیم که اگه بخواین بخونین (توصیه ی من اینه حتما بخونین) میتونین کلیک کنین.

مشخصات یک MDF خوب و مرغوب

یک ام دی اف(mdf) خوب و مرغوب مزایا و معایبی داره که هرکدوم از این ها باعث میشه ما تصمیم بگیریم از این متریال استفاده کنیم یا نه. در درجه ی اول، ام دی اف خوب ام دی افیه که در برابر نفوذ آب مقاوم باشه. البته میدونیم که ام دی اف خیلی نسبت به آب مقاوم نیس اما منظورم از مقاومت، مقاومت نسبیه. یعنی اگه بر فرض و به طور اتفاقی مقدار کمی آب روی اپن یا کابینت ریخت، سریعا ام دی اف دچار تورم نشه و مقاومت داشته اشه. ام دی اف خوب بعد از جذب آب حداقل تورم رو داره و ‌انسجام و قدرتش به قدری هست که زود نمی‌شکنه. چگالی و تراکم بالایی داره و پوک نیس. چسبی که در ساختش به کار رفته، کم نیس و مقدارش بالاس تا بتونه به افزایش استحکامش کمک کنه. ام دی اف مرغوب مقاومت کششی و خمشی و قابلیت برش‌کاری و ماشین‌کاری خوبی داره. وقتی توی کارگاه در حال برشکاریه، روکشش در قسمتای لبه‌هایی که برش خورده نمیپره و روکشش به هیچ عنوان آسیب دیده نیس. ورق ام دی اف پیچیدگی و اعوجاج نداره و ضخامتش در تمامی نقاط ورقه برابره. 

 MDF مناسب رو چجوری انتخاب کنیم؟

توی یکی از پست های قبلیم گفتمم که ام دی اف ها در دو نوع سبک و سنگین در بازار عرضه می‌شن. اگه قصدتوی از استفاده از ام دی اف، طراحی و معماری داخلی مثل اپن و اینجور چیزاست، باید به دلیل خواص MDF سبک، از این نوع استفاده بشه. توی این مدل از ام دی اف ها، سازه و طراحی شما سبک‌تره و به لحاظ اجرایی دست شما در نصبش بازتره بعلاوه قیمت این مدل MDF ارزون‌تر و به صرفه‌تره. اما اگه قصدتون از استفاده از ام دی اف، کارهایی مثل طراحی قفسه‌های صنعتیه که باید وزن نسبتا رو تحمل کنن، حتما باید از MDF سنگین استفاده کنین. از کاربردهای دیگه ی MDF سبک، می‌تونیم استفاده به عنوان عایق صدا و همچنین ساز‌ه‌های نمایشگاهی و غرفه‌سازی رو بگیم.

شرایط حمل و نگهداری کارگاهی ام دی اف

این بخش از مطلبمون، زیاد ارتباطی به افراد استفاده کننده ی عادی از ام دی اف مثل کسایی که کابینت خونه هاشون از ام دی افه نداره و بیشتر تخصصیه و مربوط به خریداران مستقیم ورقه های ام دی افه و کابینت سازا است. نگهداری از ورق های MDF باید در محلی خشک و بدون رطوبت و مواد شیمیایی که سقف هم داشته باشه، انجام بشه. بعلاوه از منابع گرما و آتش مثل شعله های جوشکاری باید دور بمونه. درنگهداری ام دی اف باید به این نکته توجه کرد که ورق های ام دی اف باید بالاتر از زمین قرار بگیرن تا رطوبت بهشون نرسه. انبار های نگهداری ورقه های ام دی اف باید به سیستم اطفاء حریق مجهز باشن.


۰۵ شهریور ۹۷ ، ۱۸:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آشپزخونه ی ما ...

کابینت ام دی اف(mdf)، انواع روسازی در کابینت ام دی اف

توی بلاگ قبلی در مورد انواع روکش ام دی اف(MDF) صحبت کردیم. توی این بلاگ میخوایم در مورد بقیه ی روسازی هایی که کمتر کاربرد دارن صحبت کنیم و در پایان هم یه آمار داشته باشیم از مقدار کاربرد هرکدوم از این روسازی ها توی آشپزخانه های خونه های جهان و ایران. البته بگم که ممبران و های گلاس دو نوع پر کاربرد از همین روسازیاست که اوناهارو جداگونه بررسی میکنیم و مفصل در موردشون صحبت می کنیم.

غیر از روکش‌ها که در بلاگای قبلی به طور کامل در موردشون صحبت کردیم، برای روسازی تخته‌های چوبی و MDF از روشای دیگه ای مثل منبت کاری، ‌رنگ‌کاری، ‌لاک و استفاده می‌شه که میتونیم بگیم مهمترین اونا اول رنگ‌کاری و بعد لاک‌کاریه. در مورد این روسازیا در ادامه به صورت خلاصه یه توضیح کوچیک میدم خدمتتون.

نقش منبت ریز

این نقش های منبت با یه غلطک فلزی و با فشار روی سطح MDF ایجاد میشن. بعد از این مرحله، روی ام دی اف رنگ‌کاری انجام می‌شه تا رنگ به‌صورت غیر مسطح و با برجستگی و فرورفتگی جلوه کنه. همونطور که از تیتر این بخش پیداست، عمق این نقش ها کم بوده و به طور کلی نقش های ریزی هستن و عمقشون در حد نیم میلیمتر یا حتی کمتره.

نقش منبت عمیق

گاهی مواقع لازمه که نقش های منبت روی سطح MDF عمیق تر باشن. در این روش ابتدا با حرارت الیاف سطح MDF رو نرم کرده و بعد با فشار، روی سطح ام دی اف نقش مورد نظرمون رو میتونیم ایجاد کنیم که عمقش معمولاً 1 میلیمتر و گاهی حتی به 6 تا 5 میلیمتر میرسه. مشابه روش قبل بعد از ایجاد نقش، این تخته‌ها رو با رنگ مایع یا پودری و میتونن از این ورقه ها به عنوان در کابینت، در ورودی خونه و همچنین در های اتاق ها استفاده کنن. 

رنگ کاری

ام دی اف(MDF) رومیشه با انواع و اقسام رنگها رنگ کرد و اخیرابه علت اینکه رنگ های پودری کاربردشون توسعه پیدا کرده، کاربرد این مدل رنگ ها برای رنگ آمیزی روی MDF رونق پیدا کرده. بعضی از مردم برای وسایل چوبی خودشون، وسایل رنگ شده رو ترجیح میدن که این عامل هم در رونق استفاده از رنگ کاری برای ام دی اف (MDF) تاثیر بسیار زیادی داشته. به خصوص که امروزه میتونیم ابتدا نقش های دلخواه رو روی ام دی اف پیاده کنیم و بعد از اون با روش های خاصی اون رو رنگ کنیم و طرح های خیلی قشنگی تولید کنیم.

لاک‌کاری

انواع لاک‌ها با رنگ های مختلف به صورت‌هایی مثل رنگی، ‌مرواریدی، متالیک، مرمر و ... هم در روسازی ام دی اف بکار میره .

کاربرد انواع روسازی ها در ام دی اف(MDF)

در سطح جهانی، روکش‌های ملامینه بیشترین استفاده رو دارن و بعد از اون به ترتیب روکش های چوبی، روکش‌های کاغذی، رنگ، ‌لمینت‌ها و روکش‌های ترموپلاستیک PVC قرار دارن. اما این ترتیب در ایران مقداری متفاوته و روکش چوبی در صدره و بعد از اون روکش های ملامینه، لمینت، رنگ، روکش های ترموپلاستیک PVC و روکش های کاغذی در رتبه های بعدی هستن. میتونین درصد کاربرد هرکدوم از روسازی ها و روکش هارو در جدولای زیر ببینین.

ردیف

نوع واکنش

سهم مصرف به کل

1

روکش ملامینه

33%

2

روکش‌های چوبی

27%

3

روکش‌های کاغذی

18%

4

رنگ

9%

5

لامینت (HPL)

7%

6

ترموپلاستیک (PVC)

6%




                                                                                                                                                             جدول 1. مصرف انواع روکش در کشورهای مختلف

ردیف

نوع روکش

سهم مصرف به کل

1

روکش‌های چوبی

28%

2

روکش ملامینه

23%

3

لامینت (HPL)

20%

4

رنگ

17%

5

ترموپلاستیک (PVC)

8%

6

روکش‌های کاغذی

4%

 

 

 

 

 

                                                                     











 جدول 2. مصرف انواع روکش در ایران

 


۰۵ شهریور ۹۷ ، ۰۳:۵۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آشپزخونه ی ما ...