جایی برای خوندن در مورد دکوراسیون آشپزخونه

۱۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

کابینت ام دی اف(MDF)، روکش ملامینه در کابینت ام دی اف

در ادامه ی بررسی انواع روکش ها در کابینت ام دی اف توی بلاگ های قبلی، در این بلاگ روکش ملامینه رو بررسی میکنیم.

روکش‌های ملامینه یا LPM مثل روکش لمینت از پرکاربردترین روکش های ورق های فشرده ی چوبی و مخصوصا MDF در جهان و ایران بین تمام روکش‌های چوبی و مصنوعیه.

LPM  از کاغذهای تزئینی تشکیل شده. این کاغذا به چسب ملامین فرمالدئید (MF) آغشته میشن. بعد از اینکه چسب خشک شد، به‌صورت مستقیم و بدون نیاز باشه دوباره بهش چسب زده بشه، روی تخته ی ام دی اف(MDF) چسبونده میشه. روکش‌های تزئینی با طرح ها و رنگ ها و مدل های مختلفی، در این روش میتونه تولید بشه.

به علت اینکه پروسه ی روکش کاری ملامینه مشکل و کاملا تخصصیه و نیاز به سرمایه‌گذاری بالا داره و مهمتر از این ها ارزش افزوده بالایی که ایجاد میکنه، معمولاً کارخانجات MDF جهان، در کنار تولید تخته های ام دی اف(MDF خطوط روکش ملامینه دارن و انواع MDF ملامینه رو هم به بازار عرضه می‌کنن. در این روش تنوعMDF  تولیدی بالا می‌ره.

برای ملامینه کردن سطح یک ورق  MDFباید سطوح تخته با سنباده زنی صاف و صیقلی شده باشه و از هرچی اشکالی که ممکنه ناشی از سنباده زنی باشه، خالی بشه.  دو طرف MDF باید با یک نوع روکش با گرمای برابر روکش بشن تا بعداً باعث تاب برداشتنش نشه.

بعد از پرس روکش ها روی تخته ی ام دی اف(MDF) باید تخته ی ام دی اف(MDF) برای مدتی روی صفحه‌ای صاف نگهداری بشه تا خنک شده و دمای صفحه به زیر 50 برسه تا در مراحل بعدی دچار مشکل و ایراد نشه.

این نوع روکش با عملکرد و قابلیت بالا در موارد کاربردی که دوام بالای سطح و مقاومت در برابر عوامل خارجی مورد نیازه، کاربرد بسیاری داره.

بین MDF ملامینه و نئوپان ملامینه تفاوت قابل توجهی وجود داره و اونم اینه که لبه‌های MDF ملامینه قابلیت ماشین کاری داره که می‌تونیم بعد از ماشین کاری و فرم‌دهی، لبه‌های اونو با نوارهای   Soft Formلبه چسبانی کنیم.

این روکش ها تمام امکانات تزئینی و مقاومت مناسب در برابر رطوبت ،آب، ‌حرارت،‌ سایش و رو دارن. این مسائل دامنه وسیعی از کاربردهای متنوع رو برای ام دی اف (MDF) با روکش ملامینه ایجاد کرده و می‌تونیم در موارد مختلف از جمله مبلمان اداری، مبلمان منزل، درب‌ها و بدنه کابینت، ‌لوازم اتاق خواب و تخت خواب، مبلمان بچه،‌ مبلمان و لوازم دستشویی و حمام، ‌روکوب دیوار،‌ پارتیشن، دکور و  ازش استفاده کنیم.

از روکش ملامینه نوار لبه چسبانی هم تولید می‌کنن که هماهنگ با سطح، در محل لبه‌ها چسبونده می‌شه. میتونیم بگیم پرکاربردترین نوع روکش‌، ملامینه ست و از نظر قیمت هم بسیار مناسب و قابل رقابت با سایر انواع روکش‌هاست. روکش‌ کاری با روکش ملامینه‌ روی MDF خیلی رایجه و معمولاً بسیاری از کارخانجات بزرگ جهان که تخته ی ام دی اف(MDF) تولید میکنن، خطوط روکش ملامینه هم دارن. کار با ورق‌های روکش شده با روکش ملامینه به نسبت روکش‌های HPL آسون تره. همونجوری که قبلا هم گفتم این نوع روکش پرکاربردترین نوع روکش مخصوصاً در صنعت ام دی اف(MDF)  است.

۲۸ مرداد ۹۷ ، ۱۵:۴۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آشپزخونه ی ما ...

کابینت ام دی اف(MDF)، روکش های لمینت‌ (Laminate)کابینت ام دی اف(MDF)

لامینت‌ یا لمینت اصطلاحی عمومیه که به گروهی از روکش‌های مصنوعی ام دی اف مثل HPL و لامینت فشرده گفته میشه. این نوع روکش‌ها در ایران بسیار پرطرفدارن و در دنیا هم یکی از پرکاربردترین ها هستن.

این گروه از روکش های ام دی اف (MDF) رو، باهم بررسی میکنیم و سعی می کنم انواعشو بگم و یه توضیح کوچیکی از انواع مختلفش بهتون بدم.

الف) لمینت تحت فشار بالا یا HPL (High Pressure Laminate): این نوع روکش، از ورق های کاغذ کرافت در لایه‌های میانی و تحتانی تشکیل شده ولی سطحش کاغذ تزئینی قرار میگیره. این نوع روکش ضخامت‌های مختلفی از نیم تا 5 میلیمتر و در مواردی بیش از 5 میلیمتر داره.

میتونیم سطح این روکش‌ها رو با لایه‌های فلزی (آلومینیوم، مس و ) هم بپوشونیم که گاهی مواقع استفاده میشه. این روکش‌ها به شکل های مات،‌ براق و رگه‌دار تولید می‌شه و با استفاده از چسبهای مخصوصی، روی ورق های فشرده ی چوبی مثل MDF چسبونده میشه.

انواع استاندارد HPL ها کاربرد بیشتری در روکش کردن نئوپان دارن تا ام دی اف(MDF) دلیلشم اینه که به صورت ساده و بدون مواد افزودنی تولید می‌شن و اصلا منعطف نیستن و لبه های تیزی هم دارن و بنابراین نمیشه در روکش کردن لبه های گرد و فرم دار و سطوح ابزار خورده استفاده کرد. این مساله باعث محدودیت استفاده ی این روکش ها شده.

این نوع روکش مقابل رطوبت و حرارت و سایش مقاومه و می‌تونیم اونو به راحتی با آب یا مواد پاک کننده تمیز کنیم. پس میتونیم در مواردی که نیاز به دوام زیاد داریم، مثل تخت‌ها و لوازم بیمارستانی و آزمایشگاهی، ‌میزهای کارگاهی از این نوع روکش ها استفاده کنیم. البته با ساخت نوع فرم پذیر این روکش ها، کاربردش خیلی بیشتر شده. در HPL نوع فرم پذیر، روکش ها تعداد لایه های کاغذ کرافت کمتری نسبت به نوع استاندارد دارن و این مساله باعث میشه انعطاف خوبی داشته باشن.

در این نوع HPL ورقه روکش با نوعی لاک پوششی مخصوص که مقاومت بالایی در برابر حرارت داره تا دمای 240 درجه سانتیگراد مقاوم می‌شن. این ویژگی به دلیل مزایایی که گفتم و فرم‌ پذیری اون روی سطح های دارای لبه گرد چسبونده می‌شن و بعنوان رویه ی کابینت استفاده زیادی داره و به علت مقاومت بیشتر در برابر حرارت در کارگاهها و آزمایشگاهها بعنوان رویه میز کار، کاربرد زیادی داره. این روکش‌ها در دمای 160 تا 220 درجه سانتیگراد فرم‌پذیر شدن و روی لبه‌های گرد چسبونده می‌شن. همچنین غیر از قابلیت روکش کردن لبه‌ها در حالت محدب، از این روکش‌ها درحالت های مقعر هم می‌تونیم استفاده کنیم.

یک نوع دیگه از HPL هم داریم که «کفپوشی» بهش میگیم و به دلیل پرداخت ویژه سطوح و استفاده از نوعی لایه ی پوششی خاص که مقاومت بالایی مقابل سایش و خراشیدگی داره و دارای دوام و پایداری زیادیه، بنابراین برای پوشش ورق های فشرده ی چوبی مخصوصا MDF و تولید کفپوش استفاده می‌شود. این نوع روکش‌ها در برابر لکه، اثر سیگار و مواد شیمیایی هم مقاومن.

مهمترین مزیت HPL ها دوام بسیار بالا و مقاومت بالاشون در برابر عوامل خارجیه و مهمترین عیبش هم، انعطاف‌پذیری کم و کاربرد سختش به دلیل سختی و شکنندگی و همچنین، قیمت گرونشه.

ب. لامینت فشرده: این نوع، شباهت ساختاری با هم گروه خود HPL داره با یک تفاوت که تعداد لایه های اضافیش بیشتره و تحت فشار بالاتر و ضخامت بیشتر تولید میشه. بنابراین مقاومت، دوام و پایداری بیشتری در مقابل رطوبت، حرارت و ... داره. بنابراین در جاهایی که مقاومت و دوام بالایی نیاز داریم، مثل سرویس های بهداشتی، کارخانجات و ... استفاده میشن.

علاوه بر کاربردهای بالا که به عنوان روکش تخته‌هایی چون MDF بودند، ‌انواع ضخیم‌تر این نوع لامینت به تنهایی برای ساخت فیبرهای مدار چاپی ، چرخ دنده‌های صنعتی و واشرهای صنعتی و استفاده میشه.

همچنین به عنوان روکش تخته لایه رویی از نوع کاغذ تزئینی (دکور) در ساختش استفاده کرده و در کاربردهای صنعتی، کل لایه‌ها از کاغذ کرافت ساخته میشه. به این نوع روکش در اصطلاح تجاری در ایران فورمیکا (فورمیکا یکی از تولید کنندگان بزرگ این نوع روکشه) گفته می‌شه.

لامینت‌های فشرده (CPL): این نوع لامینت‌ (روکش) مانند HPL است با این تفاوت که در پرس های غلطکی، پیوسته و به شکل رول تولید می‌شه و انعطاف ‌پذیریش کمی بیشتر از HPL است و به‌شکل پیوسته روی تخته (MDF) چسبونده می‌شه و کاربرد و خصوصیاتش مشابه HPL است.


۲۷ مرداد ۹۷ ، ۱۴:۰۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آشپزخونه ی ما ...

کابینت ام دی اف(MDF) روکش های ترموپلاستیک ام دی اف

در ادامه ی بررسی روکش های ام دی اف، در بلاگ قبلی رسیدیم به روکش های مصنوعی و یکی از انواع روکش های مصنوعی رو توضیح دادیم حالا میخوایم روکش های ترموپلاستیک کابینت ام دی اف(MDF)رو باهم بررسی کنیم. روکش های ترموپلاستیک نوعی از روکش های مصنوعی هستن که از جنس مواد ترموپلاستیکن. این روکش ها با گرما تغییر شکل داده و قابلیت انعطاف بسیار بالایی دارن. از این روکشا برای روکش کردن سطوح ناهموار که اختلاف سطح عمیق و زیاد و اشکال برجسته وفرورفته دارن، استفاده میشه. البته برای روکش کردن سطوحی که ناهمواری کمی دارن از روکش چوبی هم میشه استفاده کرد اما اگه ناهمواری یا اختلاف سطحا خیلی زیاد باشن، باید فقط از روکش های ترموپلاستیک استفاده کرد. قابلیت انعطاف این نوع روکش از مزیت‌هاش محسوب میشه. این نوع روکش‌ها عمدتاً شامل روکش PVC و ورق‌های آکریلیکه که روکش PVC پرمصرف‌ترین اوناست.

الف. روکشPVC : روکش های PVC در ضخامت و رنگ و نقوش مختلف تولید میشه. همونجور که گفتم این روکش های ام دی اف(MDF) به علت قابلیت انعطاف برای سطوح با اختلاف سطح زیاد بسیار مناسبن. مثلا روکش در های کابینت هایی که ماشین کاری های عمیق دارن. همچنین برای استفاده در میزتلویزیون و باند های بلند گو، بسیار مناسبن.

 انعطاف بسیار خوب روکش PVC خصوصاً وقتی که داخل پرس ممبران حرارت میبینه باعث می‌شه که بتونیم نقش های بسیار ریز و ظریف،‌ ابزار خورده‌های عمیق، شکل هایی با شعاع‌های کوچک و سخت رو باهاش روکش کرد.

این نوع روکش مقابل عوامل مکانیکی مثل سایش و خش و هم تا حدی مقاومت داره. تمیز کردنش به علت مقاومت سطحی در برابر آب و جنسش بسیار آسونه.

این نوع از روکش های ام دی اف(MDF) دوام زیادی نداره و برای ساخت مبلمان داخلی اداری و کم دوام هم ازش استفاده می‌شه. استفاده از این روکش در آشپزخانه (به جز در کابینت) توصیه نمی‌شود. مخصوصا رویه ی کابینت.

ب. روکش‌های ورق اکریلیک: نوع دوم روکش‌های ترموپلاستیک ورق های اکریلیک هستن.

این روکش‌ها همه ی مزایای روکش‌های PVC از جمله فرم‌پذیری و قابلیت انعطاف بسیار بالا در دمای 80-70 درجه سانتیگراد در داخل پرس ممبران رو داره. در ضمن مقاومت به ضربه و نیز قابلیت منحصر به فرد ترمیم‌پذیری روهم داره. به طوری که می‌شه سطوح آسیب دیده ی اونو ترمیم کرد و سطوح ترمیم شده هم به راحتی قابل تشخیص نیستن. ضمناً حساسیت این نوع روکش نسبت به آتش سیگار و تغییر رنگ در برابر نور خورشید کمتر از PVC است. این نوع روکش ها تنوع رنگی خیلی بالایی دارن.

متوجه شدیم که این نوع روکش،تمام مزایای PVC و یکسری مزایای بالاتررو داره و موارد استفاده ی مشابه pvc داره بااین تفاوت که گرون تر و مرغوب تره.


۲۴ مرداد ۹۷ ، ۱۹:۰۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آشپزخونه ی ما ...

کابینت ام دی اف (MDF)، انواع روکش در کابینت آشپزخانه ام دی اف (MDF)

قبلا در مورد انواع ام دی اف (MDF) و کاربرداش صحبت شد و گفتیم یکی از انواع ام دی اف (MDF)، ام دی اف (MDF) روکش شده ست. توی این چند تا مقاله ی آینده میخوایم در مورد انواع روکش صحبت کنیم. منبع تامین انوع روکش‌های مصنوعی، عمدتا شرکتای خارجی ان. پس روکش های ام دی افی که در بازارن، عمدتا از خارج میان. البته بعضی از شرکتای داخلی، کاغذ روکش رو وارد میکنن و عملیات آغشته‌سازی کاغذ رو با رزین‌های مورد نظر انجام میدن و عملیات پرس‌کاری رو انجام می‌دن. از اونجاییکه محصولات صنایع پتروشیمی در ایران قیمت پایین تری دارن، این کار باعث پایین اومدن هزینه ها میشه. انواع روکش رو به طور کلی میشه به دو دسته ی روکش طبیعی ام دی اف (MDF) و روکش مصنوعی ام دی اف (MDF) تقسیم کرد.

روکش‌های طبیعی ام دی اف (MDF) (روکش چوبی)

روکش‌های طبیعی ام دی اف (MDF) یا همون روکشای چوبی، لایه‌های نازک چوبن که به روش خاصی تولید میشن. معمولاً بعد از پخت چوب در بخار یا آب داغ، قطعه‌ای از چوب رو با تکنیک های خاصی تبدیل به لایه‌ها یا ورق‌های نازک چوب تزئینی می‌کنن.

از ام دی اف (MDF) با روکش چوبی فقط در جاهایی استفاده میشه که خطر رطوبت و حرارت وجود نداره. یکی از مزایای این روکش ها، زیبایی و طبیعی بودنشونه که نظر خیلی از مشتریا رو جلب میکنه و بزرگترین عیبشم، مقاومت نداشتن در برابر رطوبت، حرارت و مواد شیمیایی و ست. ام دی اف (MDF) با روکش چوبی در ساخت مبل و سایر لوازم منزل که در جای خشک و بی‌خطرن و در آشپزخانه در سطوح عمودی مانند در‌ها کاربرد داره. بطور کلی در ایران مصرف این روکش ها خیلی کمه.

روکش‌های مصنوعی ام دی اف (MDF)

این نوع از روکش ها، لایه‌ها و ورق های منفرد یا مرکب از موادی مثل کاغذ (تزئینی یا غیر تزئینی)، مواد ترموپلاستیک (PVC) و غیره ان که میتونن به رزین‌های مختلف مانند ملامین، فرمالدئید و فنل فرمالدئید آغشته بشن. این ورق ها ممکنه با لاکهای پوشش مقاوم مقابل عوامل مختلف، ورق‌های اکریلیک، PVC و پوشش داده شده باشه که برای پوشوندن سطوح ورق های ام دی اف (MDF) و نئوپان و غیره بکار می‌رن.

انواع روکش‌های مصنوعی شامل موارد زیر میشن: 1-روکش کاغذی 2-روکش‌های ترموپلاستیک 3-لمینت‌ (Laminate) 4-روکش‌های ملامینه

ورق‌ ام دی اف (MDF) با روکش کاغذی (Paper Foil):

به این نوع روکش‌ها، Finish Foil  یا به اصطلاح تجاری لترون (Letron) هم می‌گن. این روکش از یک لایه کاغذ معمولاً تزئینی به‌صورت ساده یا طرحدار، ‌مات یا براق که با رزین‌های (معمولاً) ملامین فرمالدئید آغشته و خشک شده،‌ تشکیل شدن. این روکش‌ها به ‌شکل ورق در اندازه های مختلف و اکثراً به‌صورت رول تولید می‌شن. تمام این روکشا رو با استفاده از چسب و پِرِس روی تخته می‌چسبونن.

اکثرا این روکشا نقش و طرح و رنگ‌های تزئینی دارن. که به عنوان روکش تزئینی نهایی (دکور) استفاده می‌شن. اما بعضی موقعا کابینت سازا برای رنگ کاری‌های دقیق و ظریف از انواع بدون رنگ و طرحش برای پوشش سطح ام دی اف(MDF)  و زیرسازی رنگ استفاده می‌کنن. این روکشای ساده می‌تونه صاف یا طرح برجسته مثل نقش رگه‌های چوب، ‌تار و پود و براق یا مات باشه، سپس روشو رنگ می‌کنن.

این نوع روکش از ارزان‌ترین انواع روکشه. که در مبلمان‌ها و لوازم ارزان قیمت استفاده میشه. این روکش در برابر سایش و خش و کلاً عوامل مکانیکی مقاومت نداره و مقاومتش در برابر حرارت و رطوبت هم کمتر از روکش‌های ملامینه و لامینت‌هاست.

بیشترین کاربرد ام دی اف (MDF) های روکش شده با فویل کاغذی در ساخت کتابخانه‌ها،‌ قفسه‌های خانگی و مبلمان اداری و مسکونی کم دوام و ارزونه. از مزایای این روکش، تنوع رنگ و نقش، ارزانی و کار آسون با اوناست و از معایبش می‌تونیم دوام و مقاومت کمتر نسبت به عوامل خارجی رو گفت.

این کاغذها هم به‌صورت تزئینی و هم به‌صورت ساده (جهت زیرسازی برای رنگ) توی بازار وجود دارن.و به دو شکل آغشته شده و آغشته نشده عرضه میشن و روی صفحات ورق‌های فشرده چوبی و ام دی اف (MDF) چسبونده می‌شن. این نوع روکش برای زیرسازی اقدامات روسازی بصری مانند رنگ و لاک و مناسب و ارزونه اما به‌صورت منفرد، روکشی کم دوامه. عمده استفاده از این نوع روکش هم در مبلمان و قفسه‌های کم دوامه. این نوع روکش، کمترین دوام و مقاومت در برابر سایش، ضربه، حرارت ،‌ رطوبت و غیره رو داره. باید دقت کرد که د‌ر ایران به نئوپان‌هایی با لترون روکش می‌شن‌، لترون گفته می‌شه و باید دقت کرد که این نئوپان ها با ام دی اف (MDF) روکش شده با لترون، اشتباه گرفته نشه.


۲۱ مرداد ۹۷ ، ۱۷:۰۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آشپزخونه ی ما ...

انواع ام دی اف (MDF) و کاربرد هاش

موضوع این بلاگمون همونجور که از تیتر مشخصه، در ادامه ی بررسی ام دی اف (MDF)، به انواع ام دی اف (MDF) اختصاص داره. میخوایم ببینیم کلا چه مدلا و انواعی از ام دی اف (MDF) داریم و کاربردشم تا حد ممکن و  به صورت خلاصه بررسی کنیم.

MDF نازک (Thin MDF)

این تخته‌ها به کلاس‌های 8/1 تا 5/2 میلیمتر و 5/2 تا 6 میلیمتر و 4 تا 6 میلیمتر تقسیم می‌شن. از موارد کاربردش میشه موارد زیر رو نام برد:

کف کشوها، پشت کابینت‌ها، رویه درب‌ها، دکور، دیوارکوب‌ها، پوشش‌های سقف، غرفه‌های نمایشگاهی، صنایع اتومبیل سازی و

ام دی اف(MDF)  ضخیم (Thick MDF)

این محصول به کلاس‌های 30 تا 45 میلیمتر و 45 تا 60 میلیمتر تقسیم می‌شه و از کاربرداش میشه به سازه‌های معماری، پایه‌های میز، طاق‌ها، صفحه‌های رویه کابینت‌، کف نیمکت و اشاره کرد.

ام دی اف(MDF)  مقاوم در برابر رطوبت:

این نوع ام دی اف (MDF) بیشتر برای مصرف توی محیطای مرطوب با رطوبت حداکثر 80% استفاده می‌شه. شیوه ی تولیدشم به این صورته که یا همون چسب فرمالدئید معمولی مورد استفاده در تولید ام دی اف (MDF) رو بهتر و با کیفیت تر میکنن یا از یک چسب ضد رطوبتِ جایگزین، استفاده میکنن. این مدل، تمام خصوصیات ام دی اف (MDF) معمولی به اضافه استحکام طولانی‌تر و تغییر ابعاد کمتر در اثر رطوبت رو داره و در دو کلاس توی بازار وجود داره. یکی MDF.H که برای استفاده عمومی در محیط مرطوبه وMDF.HLS که برای استفاده ورق های متحمل بار در محیط مرطوبه.  موارد استفاده ی این مدل از ام دی اف (MDF) به این صورته: مبلمان حمام و دستشویی، کابینت دور ظرفشویی، کفپوش‌ها و

البته با ورود ورق‌های  PVCبه بازار، استفاده از این ورقه ها در محیط‌های مرطوب کم شده و قطعات PVC جایگزین این مدل از ام دی اف (MDF) شدن.

ام دی اف(MDF)  مقاوم در برابر حشرات و قارچ‌ها

داخل این نوع ام دی اف (MDF) ها که بیشترین استفادشون در تولید بعضی از کفپوش‌هاست، مواد ضد حشرات وجود داره.

ام دی اف(MDF)   مقاوم در برابر آتش

برای تولید این ورقه ها دوتا کار میتونن انجام بدن. میشه ام دی اف (MDF) رو با پوشش‌های ضد آتش پوشوند و یا مواد و نمک‌های خاص ضد آتش رو در حین تولید به محصول اضافه کرد.

 ام دی اف(MDF)  با فرمالدئید کم

توی بلاگای قبلی یکی از معایب ام دی اف (MDF) رو وجود ماده ی سمی فرمالدئید گفتم. اما خوبه بدونید که ورقه هایی با مقدار فرمالدئید کم هم ساخته میشه. مقدار انتشار فرمالدئید از ام دی اف (MDF) معمولی بسته به نوع چسب و مقدارش، کمی متفاوته ولی نباید از حد معینی بیشتر باشه.

ام دی اف(MDF)   با چگالی بالا یا HDF (high density fiber board)

ام دی اف (MDF) استاندارد معمولی با ضخامت‌های 12 تا 19 میلیمتر معمولاً چگالیشون چیزی در حدود 650 تا 800 کیلو بر متر مکعبه. اما دانسیته‌های بالاتر از این مقداری که گفتم هم تولید و عرضه می‌شن. افزایش چگالی توی تخته های دارای وزن بالا، با اضافه کردن فیبر، چسب و فشار در پروسه تولید انجام میشه. افزایش چگالی باعث افزایش قابلیت‌های ماشین کاری، سطح‌سازی و بهبود خصوصیات مکانیکی و فیزیکی می‌شه. از موارد استفاده این نوع ام دی اف (MDF) ها که در بازار به HDF معروفن، میتونیم به کف‌پوش‌ها، درب‌ها، پله‌ها، قفسه‌های صنعتی و اشاره کنیم.

ام دی اف(MDF)  با چگالی پایینLDF (Low Density fiber board)

این نوع ام دی اف (MDF)، با چگالی 550 تا 650 کیلو بر متر مکعب، برای استفاده در مواردی که وزن کمتری نیازه و احتیاجی به استحکام بالا وجود نداره یا توی مواردی که خواص عایق ضد صدا بودن مورد نیاز باشه، تولید و عرضه می‌شه. مانند پروفیل‌های تزئینی معماری و ساخت غرفه‌های نمایشگاهی.

ام دی اف(MDF)  با روکش‌های تزئینی

مهمترین و غیر قابل تفکیک‌ترین عملیات آماده‌سازی ام دی اف (MDF) جهت کاربرد نهایی، روسازی و خصوصاً روکش کردنشه. انجام عملیات روکش کردن ام دی اف (MDF) امروزه جزء خدمات ضروری تولیدکنندگان ام دی اف (MDF) به مشتریانشونه.

ام دی اف(MDF)   های قالب‌گیری شده

در این روش تخته ام دی اف (MDF) رو به شکل خاصی که طبق پِرِس بهش داده می‌شه، تولید میکنن‌. مانند رویه‌های درب‌های طرح دار و حالت دار، کابینت ، کشو و...

ام دی اف(MDF)  های قابل انعطاف

به وسیله ی یک تیمار شیمیایی روی ام دی اف (MDF) با ترکیبات الکالین، می‌تونیم به ام دی اف (MDF)، خواص پلاستیک موقتی و قابلیت انعطاف و شکل پذیری بدیم.

از اجزای مهم سازنده ام دی اف (MDF) ، چسب‌ها هستن که در ساختشون رزین بکار رفته. مقدار فرمالدئید این رزین‌ها نباید در هر 100 گرم از 30 گرم بیشتر باشه. در محصولات کم فرمالدئید که معرفی شد، مقدار فرمالدئیدشون به 9 گرم در هر 100 گرم رزین محدود می‌شه.

امروزه اکثر ام دی اف (MDF) های تولید شده در جهان به صورت روکش شده یا به عبارت دیگه روسازی شده مصرف می‌شن. روکش‌ها رو می‌شه به دو گروه عمده ی روکش‌های طبیعی (چوبی) و روکش‌های مصنوعی تقسیم کرد.


۲۰ مرداد ۹۷ ، ۱۸:۴۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آشپزخونه ی ما ...

ام دی اف (MDF) براق چیست؟

در ادامه ی موضوع کابینت های ام دی اف (MDF) توی این پست میخوام در مورد نوع خاصی از اونا به نام «ام دی اف براق» کمی اطلاعات بهتون بدم. میخوایم ببینیم کابینت ام دی اف براق چیه؟

به طور کلی دو نوع کابینت ام دی اف براق توی بازار موجوده:

نوع اول همون ام دی اف معمولیه که رویه ی اون درخشش نسبتاً خوبی داره. توجه کنین که این مدل، یک نوع کابینت ام دی اف بشمار میره اما در مقایسه با سایر مدلای ام دی اف، مقداری براق‌تره.

2- نوع دوم که این روزها روی بورسه و درخشندگی خیلی زیادتری نسبت به ام دی اف (MDF) براق داره کابینت های‌گلاسه (High Gloss).  های گلاس رو گاهی در صحبت‌های عامیانه بهش ام دی اف براق هم میگن. درسته که های گلاس و ام دی اف باهم تفاوت های زیادی دارن اما میشه گفت که این نامگذاری خیلی هم اشتباه نیس  چون در حقیقت ورق های گلاس جنسش ام دی افه اما روکش اونا باهم متفاوته و ورق های گلاس روکش درخشنده تری داره.

در انتها چند مدل از انواع کابینت ام دی اف براق از نوع های گلاس رو باهم میبینیم.

یک طرح ساده و سفید که براقی سطح کابینت ها، روشنایی به محیط بخشیده. البته این نوع طراحی برای افرادی زیاد گرم و صمیمی نیست.

وجود انحنا توی کابینت‌ها با اینکه ابزار موثری برای خاص بودنه اما شاید کار آسون و کم‌هزینه ای نباشه.

این کابینت رنگ قهوه ای و طرح شبه چوبش باعث میشه محیط پرحرارت‌تری رو در اختیار صاحبخونه قرار بده.

توی این طرح، رنگ‌های تیره مثل قهوه‌ای طرح چوب متعادل کننده ی این محیط سرد شده با کابینت ام دی اف براقِ سفیدن. در این طرح پارکت چوبی کف، این نقش رو بازی میکنه

طرحی شیک و پر نور

این آشپرخونه تخت (flat) و مدرن با ام دی اف براق از نوع هایگلاس.

درپایان مزایا و معایب کابینت های ام دی اف (MDF) براق رو میگیم. این مزایا و معایب همون مزایا و معایب کابینت های ام دی اف و هایگلاسه. که هم در پست قبلی و هم در پست های بعدی بهش اشاره میکنیم.

 


۱۷ مرداد ۹۷ ، ۱۷:۴۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آشپزخونه ی ما ...

بزرگترین مشکل کابینت ام دی اف (MDF) و راهکار مقابله با اون

توی بلاگ قبلی در مورد کابینت ام دی اف (MDF) و  مزایا و معایبش به طور خلاصه صحبت کردیم و گفتیم که یکی از معایب این نوع از کابینتا، مقاومت پایینشون در برابر رطوبته. حتی میشه گفت که این ایراد،  بزرگترین عیبشونه. البته گفتیم که لایه ی «ملامینه» به عنوان پوشش ام دی اف (MDF) بکار میره که ضد آب محسوب میشه اما در صورت آسیب دیدن، آب بهش نفوذ می کنه. بعلاوه در محل هایی که ورق های ام دی اف (MDF) برش خورده یا اینکه نوار خورده بهش، پتانسیل نفوذ آب وجود داره و با نفوذ آب، ام دی اف (MDF) آب رو جذب کرده و متورم و به تدریج غیر قابل استفاده میشه. مهمترین و چالش‌زا ترین بخش کابینت (MDF) در جذب رطوبت، بخش های اطراف سینکِ ظرفشویی ها است.

اما حالا چه کاری انجام بدیم تا بتونیم راهکاری در مقابل این عیب کابینت ام دی اف (MDF) داشته باشیم؟

1-استفاده از یونیت PVC برای اطراف سینک

برای این بخش ها که در معرض رطوبت بیشتری هستند، پیشنهاد میشه یونیت (چهارچوب کابینت) و حتی ورق پشت یونیت که معمولا از ورق ام دی اف (MDF) 3 میلیمتری هست، از جنس MDF کار نشه و به  جاش از پی وی سی (PVC) که کاملاً ضد آبه استفاده بشه.

2-محل برش های مربوط به اتصالات

بخشهای برش خورده ی ورق های ام دی اف (MDF) یکی از محل های مستعد برای جذب آبه و توصیه میشه که در آب بندی این قسمت ها دقت کافی صورت بگیره: اولاً بعد برش، قسمت های برش خورده با چسب های آکواریومِ با کیفیت پوشش داده بشه و ثانیاً در هنگام نصب ورق ها برای ساخت کابینت، دقت کافی برای آب بندی صورت بگیره. (با چسب های مرغوب).

3-آب بندی درز صفحه

در مورد درز بین صفحات روی کابینت، استفاده از ابزاری به نام تی (T) به همراه آب بندی و چسب کاری خوب در این قسمت یک راه حل مناسبه. یک راه دیگه هم استفاده از متریال های کاملا نفوذناپذیر مانند «کورین» به عنوان صفحه کابینته که البته گرون تره و کمی هزینه هاتونو میبره بالا.

 

در نهایت به استفاده کنندگان از کابینت که معمولا بانوان محترم هستند،  توصیه میکنیم در نگهداری کابینت توجه کافی رو داشته باشن. سعی بشه آب و رطوبت از لبه های کابینت، محل درزها، دور سینک و غیره به صورت مرتب و در کمترین فاصله زمانی ممکن پاک بشه تا از نفوذ آب به مغزی MDF پیشگیری بشه. اگر ساخت کابینت به درستی انجام بشه و نگهداریش هم به خوبی صورت بگیره، کابینت ام دی اف (MDF) شما می تونه تا مدت های زیادی کار کنه.

منبع:

https://salamsakhteman.com/

https://www.houzz.com

https://en.wikipedia.org

http://titreshahr.com


۱۶ مرداد ۹۷ ، ۱۸:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آشپزخونه ی ما ...

کابینت ام دی اف (MDF) و مزایا و معایب آن

توی بلاگ قبلی در مورد کابینت فلزی و کاربرداش گفتیم. همچنین نقاط قوت و ضعفشم بررسی کردیم و دیدیم که کابینت فلزی میتونه ارزون یا خیلی گرون قیمت باشه. این بلاگ رو میخوام در مورد کابینت MDF و کاربرداش و همچنین مزایا و معایبش بنویسم تا کمی هم در مورد ام دی اف اطلاعات داشته باشید.

MDF جزء فراورده های چوبی و نوعی تخته فیبره که با مواد مختلف روکش میشه.

ورق های ام دی اف (MDF) متریال سازنده ی کابینت های ام دی اف (MDF) هستند و در اصل بدنه ی کابینت ام دی اف (MDF) از جنس ورق های ام دی افه. بدنه کابینت به بخشایی از کابینت میگیم که هنگام بسته بودن درب ها از بیرون دیده میشن. البته بجز صفحه ی روی کابینت. توی کابینت های ام دی اف (MDF)، مغزی از جنس ام دی اف خام و روکش ملامینه است. این روکش قابلیت ضد آبی و ضد رطوبت نسبی رو به کابینت میده که البته این مقاومت، نسبت به مدل های نسبتا مشابه مثل "های گلاس" کمتره.

ام دی اف ها توسط کارخونه های تولید کنندشون، در کیفیت ها و طرح ها و رنگ های مختلف و متعددی تولید میشن. ام دی اف های ایرانی دارای قیمت مناسب تری نسبت به موارد خارجی خودشون هستن. البته اینم بگم در مقایسه با کابینت های فلزی که قبلا بررسی کردیم، این مدل از کابینت ها جزء کابینت های ارزون حساب میشن.

ام دی اف ها به طور کلی دو دسته ی سبک و سنگین هستن. نمونه های سبک برای طراحی داخلی و سازه های نمایشگاهی و غرفه سازی و یا عایق صدا استفاده میشن. توی این مدل ها، دستتون برای اجرا و نصبش باز تره و قیمتش هم ارزون تره. اما اگه کاربرد ام دی اف در موارد صنعتی باشه، مثل طراحی قفسه های صنعتی، باید از نوع سنگین استفاده کرد. چون این مدل ها توانایی تحمل وزن بالاتری دارن.

مزایا و معایب کابینت ام دی اف

به طور کلی هر کابینتی یه سری مزایا  ومعایب داره که ما با توجه به کاربردی که ازش انتظار داریم وهمچنین قیمت مد نظرمون، اونا رو میسنجیم و بهترین مدلو انتخاب میکنیم. کابینت ام دی اف هم همینجوره. در ادامه مزایا و معایب این نوع کابینت روهم بررسی میکنیم.

مزایای کابینت ام دی اف

مزایای ام دی اف زیادن. از جمله ی اونا میشه به موارد زیر اشاره کرد.: -وزن ، سایز قابل تولید ، قابلیت ابزار خوری و سمباده زنی، سطح صیغلی، متراکم، قابلیت شکل پذیری و همچنین انجام روسازی مانند نصب روکش چوبی و ...، مقاومت به فشرده شدن، زیبایی و قیمت مناسب نسبت به کابینت استیل و چوب، قابلیت تمیز شدن بسیار راحت

همچنین یک ام دی اف خوب باید : مقاومت نسبی در برابر نفوذ آب رو داشته باشه و حتی اگه جذب آب داشته باشه مقدار کمی متورم بشه. ‌استحکامش زیاده و زود نمی‌شکنه، چگالی بالایی داره و پوک نیست، در مقابل کشش و خمش، مقاومت خوبی داره. قابلیت برش‌و ماشین‌کاری خوبی داره. MDF  و روکشش آسیب ندیده باشه. ورق ام دی اف موج نداشته باشه. در همه ی قسمتاش دارای ضخامتی یکسان باشه.

معایب کابینت ام دی اف

حالا میرسیم به بررسی معایب ام دی اف. ام دی دف اگه رویه ای که بکار میره براش، خراشیده بشه آب به داخلش نفوذ کرده و به سرعت خراب میشه. بعلاوه بعضی از مدلاش نسبت به گرما و حرارت حساسن. همونطوری که گفتیم، یکی از مزیتای ام دی اف سهولت ابزار زدن روی اونه. این مساله به علت نرمی بافتشه ولی همین نرمی بافتش باعث میشه مثلا پیچ های روی ام دی اف با چندین بار باز و بسته شدن، هرز بشن و مجبور باشیم جای اونا رو عوض کنیم. به دلیل وجود ماده ی شیمیایی فرمالدئید در MDF ، مقداری برای سلامتی مضره. البته این ماده به اندازه ای نیست که باعث نگرانی زیاد بشه.

بزرگترین عیب کابینت ام دی اف مقاومت پایین ام دی اف (MDF) در برابر رطوبته. البته لایه ی ملامینه ی پوشش اون، ضد آب محسوب میشه اما اگه آسیب ببینه آب نفوذ میکنه و خراب میشه. یکی از محل هایی که پتانسیل نفوذ آب رو داره، محل برش ورقه های ام دی اف در کابینته. در این محل ها آب جذب میشه و ام دی اف تورم پیدا کرده و خراب میشه. مهمترین و چالش‌زا ترین بخش کابینت ام دی اف (MDF) در جذب رطوبت، بخش های اطراف سینک ظرفشویی ها است.


۱۵ مرداد ۹۷ ، ۱۶:۴۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آشپزخونه ی ما ...

معایب کابینت های فلزی

توی بلاگ قبلی در مورد کابینت های فلزی صحبت کردیم و باهاشون آشنا شدیم و دیدیم که کابینت های آشپزخانه فلزی 3 نوع هستند. دو نوعشون (کابینت فولادی و کابینت گالوانیزه) اشکالات زیاد و مزایای کمی دارن. یک نوعشون (کابینت استیل) مزایای زیاد و ایرادات و معایب نسبتاً کمی داره. مزایاشونو خدمتتون گفتم و یهخلاصه ای از معایبشونم گفتم اما توی این مطلب میخوام به صورت مفصل درمورد معایب کابینت فلزی صحبت کنم.

اشکالات کابینت های فولادی و گالوانیزه

این دو نوع کابینت فلزی (فولادی گالوانیزه) که به تدریج دارن با سایر انواع کابینت جدید مثل هایگلاس و MDF و ممبران جایگزین میشن چند عیب دارند که براتون میگم.

اولین ایرادشون، مقاومت پایین در برابر رطوبت و خوردگیه. این کابینتا به ویژه کابینت فولادی که با ورق سیاه درست میشه خیلی راحت زنگ میزنن و مجبورتون میکنن تا تعمیر یا تعویضشون کنین. البته کابینت گالوانیزه مقاومت بهتری نسبت به رطوبت داره ولی باز هم چندان مقاوم نیست.

دومین ایرادشون اینه که نمیشه از انواع اکسسوری و یراق آلات مدرن در این نوع کابینت ها استفاده کرد. طبیعتا این موارد میتونه در زیبایی و جلوه ی کابینت تاثیر زیادی داشته باشن و شما با استفاده از کابینت فلزی، خودتونو از این امکان و آپشن محروم میکنین.

سومین ایراد طرح ها و رنگ های محدود برای ساخت این کابینتاس. بنابراین اگه دنبال رنگ بندی مدرن و امروزی هستین شاید بهتر باشه دور این نوع کابینتا رو خط بکشین.

اشکالات کابینتای فولادی و گالوانیزه رو خدمتتون گفتم و حالا نوبت میرسه به بررسی اشکالات کابینت استیل

اشکالات کابینت استیل

توی مطلب قبلی دیدین که کابینت های استیل خیلی کابینت های خوبی هستن و لابد شما هم براتون سواله که پس چرا ازشون کم استفاده میشه؟ و اما جواب این سوال...

اولین و شاید مهمترینش هزینه زیاد نصب این نوع کابینتاس. به طور کلی این کابینتا به علت کیفیت خیلی خوبشون و مزایایی که توی مطلب قبلی براتون گفتم، کابینتای خیلی گرونی هستن و میشه گفت که جزء گرون ترین کابینتای بازارن.

دومین ایرادش که این ایراد توی کابینتای فولادی و گالوانیزه هم بود و میشه گفت توی کابینتای فلزی یه ایراد عمومیه، عدم امکان انتخاب طرح و رنگ متنوع که به دلیل نوع متریال و نحوه ساخت این نوع کابینت با محدودیت مواجهه و بنابراین اگه حتی از نظر مالی هیچ محدودیتی ندارین اما انتظار رنگ بندی خیلی خاص و تلفیق طراحی و رنگ های جذاب دارین، نمیتونین روی این نوع کابینتا حساب باز کنین و باید مدل دیگه ای رو انتخاب کنین.

بطور کلی چون مثل کابینت های گلاس یا کابینت ام دی اف یا سایر انواع کابینت آشپزخانه، نمیشه طرح های زیبا و متنوعی رو با استیل ساخت، لذا کابینت استیل کاربرد محدودتری داره و بیشتر توی رستوران ها و کترینگ ها و بیمارستان ها استفاده میشه.

۰۲ مرداد ۹۷ ، ۱۸:۱۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آشپزخونه ی ما ...

آشنایی با کابینت فلزی و انواعش

خب، نحوه ی قیمت گرفتن کابینت و دکوراسیون رو خدمتتون گفتم. حالا نوبت این میرسه که یکم در مورد انواع کابینت صحبت کنیم. اگه دنبال این هستین که اطلاعاتی مفید و خلاصه برای خرید و تجهیز خونتون به کابینت نو داشته باشین و ازش استفاده کنین، جای خوبی اومدین. من سعی میکنم به صورت تدریجی اطلاعات خلاصه ای رو دراختیارتون بذارم که هم براتون یه فایده ای داشته باشه و هم کاملا توجیهتون کنه تا توی بازار دست خالی نباشین و در مواجهه با فروشنده و کابینت ساز، حرفی برای گفتن داشته باشین.

اول بریم سر انواع مدلای کابینت. کابینتا میتونن از جنس مختلفی تولید بشن. حتما شمام اسم کابینت MDF یا مثلا فلزی یا های گلاس رو شنیدین. به طور کلی ما 7 مدل کابینت داریم که عبارتند از: فلزی، MDF، های گلاس، ممبران(وکیوم)، روکش چوب، چوب، PVC. ایناها رو کم کم براتون توضیح میدم.

اما کابینت فلزی: کابینت های آشپزخانه فلزی 3 نوع هستند. دو نوعشون (کابینت فولادی و کابینت گالوانیزه) اشکالات زیاد و مزایای کمی دارن. یک نوعشون (کابینت استیل) مزایای زیاد و ایرادات نسبتاً کمی داره.

کابینت فلزی فولادی با ورق گالوانیزه (نوع اول و دوم)

کابینت فلزی با فولاد خام نسبتاً ارزانتر از کابینت های فلزی با ورق گالوانیزه هستند اما بسیار راحت زنگ میزنن و طول عمرشونم کمتره؛ یونیت (چهارچوب) کابینت، درب ها، لولا ها و کشوها در این نوع کابینت ها از فلز ساخته می شن.

رنگ آمیزی

در مورد رنگ آمیزی این نوع کابینت یادتون باشه رنگ معمولی روی ورق گالوانیزه خیلی بد اجرا میشه یا بهتره بگم خیلی راحت کنده میشه. بنابراین باید از رنگ های کوره ای یا استاتیک استفاده کنین

صفحه کابینت در کابینت فلزی

صفحات این نوع کابینت ها می تونه از سنگ، فلز یا صفحات امروزی تر مثل ام دی اف با روکش PVC استفاده بشه. خیلی محدودیت زیادی برای نوع صفحه توی این نوع کابینت ها نیست.

مزایای کابینت فلزی

مقاومت زیاد نسبت به ضربه، و استحکام بالا

عموما قیمت پایین تر نسبت به سایر کابینت ها

قابلیت تعمیر و ترمیم نسبتاً ساده

معایب کابینت فلزی

معایب این دو نوع کابینت فلزی (فولادی و گالوانیزه) کم نیستند و برای همین هم در طول زمان با کابینت های ام دی اف و غیره جایگزین شدن. بعدا مفصل تر در مورد معایب و دلایل حذفشون از بازار براتون صحبت می کنم.

کابینت استیل

کابینت فلزی استیل در محل هایی که از نظر بهداشتی شرایط ویژه ای دارند مثل بیمارستان ها و کترینگ ها به کار میره. جنس بدنه و صفحه و درب های این نوع کابینت از استیل ساخته میشه و ظاهری ساده و نقره ای داره.

این کابینت ها به خاطر جنس ورق استیل نیاز به رنگ ندارند. جنس صفحات روی کابینت هم از استیل ساخته میشن.

مزایای کابینت استیل

ضربه پذیری خوب، استحکام و عمر زیاد

مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت

بهداشتی بودن و مقاومت در برابر عوامل شیمیایی و میکروبی

عدم نیاز به رنگ

معایب کابینت استیل

معایب کابینت استیل که نوعی از کابینت های فلزیه و البته خیلی با اون دو نوع دیگه فرق داره، بیشتر جنبه طراحی و هزینه ای رو شامل میشه. البته در یه مطلب جداگونه کاملا معایب انواع مختلف کابینت فلزی رو براتون میگم.

در پایان در مورد مقایسه ی قیمت این دو نوع کابینت اینو بگم که، کابینت های فلزیِ «فولادی» و «گالوانیزه» قیمت نسبتا پایینی دارن و حتی قیمتشون معمولا از کابینت ام دی اف هم کمتره ولی برعکسِ این دو نوع، قیمت «کابینت استیل» کم نیست و جزء کابینت های خیلی گرونه.


۰۱ مرداد ۹۷ ، ۱۶:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آشپزخونه ی ما ...