توی بلاگ قبلی در مورد کابینت ام دی اف (MDF) و  مزایا و معایبش به طور خلاصه صحبت کردیم و گفتیم که یکی از معایب این نوع از کابینتا، مقاومت پایینشون در برابر رطوبته. حتی میشه گفت که این ایراد،  بزرگترین عیبشونه. البته گفتیم که لایه ی «ملامینه» به عنوان پوشش ام دی اف (MDF) بکار میره که ضد آب محسوب میشه اما در صورت آسیب دیدن، آب بهش نفوذ می کنه. بعلاوه در محل هایی که ورق های ام دی اف (MDF) برش خورده یا اینکه نوار خورده بهش، پتانسیل نفوذ آب وجود داره و با نفوذ آب، ام دی اف (MDF) آب رو جذب کرده و متورم و به تدریج غیر قابل استفاده میشه. مهمترین و چالش‌زا ترین بخش کابینت (MDF) در جذب رطوبت، بخش های اطراف سینکِ ظرفشویی ها است.

اما حالا چه کاری انجام بدیم تا بتونیم راهکاری در مقابل این عیب کابینت ام دی اف (MDF) داشته باشیم؟

1-استفاده از یونیت PVC برای اطراف سینک

برای این بخش ها که در معرض رطوبت بیشتری هستند، پیشنهاد میشه یونیت (چهارچوب کابینت) و حتی ورق پشت یونیت که معمولا از ورق ام دی اف (MDF) 3 میلیمتری هست، از جنس MDF کار نشه و به  جاش از پی وی سی (PVC) که کاملاً ضد آبه استفاده بشه.

2-محل برش های مربوط به اتصالات

بخشهای برش خورده ی ورق های ام دی اف (MDF) یکی از محل های مستعد برای جذب آبه و توصیه میشه که در آب بندی این قسمت ها دقت کافی صورت بگیره: اولاً بعد برش، قسمت های برش خورده با چسب های آکواریومِ با کیفیت پوشش داده بشه و ثانیاً در هنگام نصب ورق ها برای ساخت کابینت، دقت کافی برای آب بندی صورت بگیره. (با چسب های مرغوب).

3-آب بندی درز صفحه

در مورد درز بین صفحات روی کابینت، استفاده از ابزاری به نام تی (T) به همراه آب بندی و چسب کاری خوب در این قسمت یک راه حل مناسبه. یک راه دیگه هم استفاده از متریال های کاملا نفوذناپذیر مانند «کورین» به عنوان صفحه کابینته که البته گرون تره و کمی هزینه هاتونو میبره بالا.

 

در نهایت به استفاده کنندگان از کابینت که معمولا بانوان محترم هستند،  توصیه میکنیم در نگهداری کابینت توجه کافی رو داشته باشن. سعی بشه آب و رطوبت از لبه های کابینت، محل درزها، دور سینک و غیره به صورت مرتب و در کمترین فاصله زمانی ممکن پاک بشه تا از نفوذ آب به مغزی MDF پیشگیری بشه. اگر ساخت کابینت به درستی انجام بشه و نگهداریش هم به خوبی صورت بگیره، کابینت ام دی اف (MDF) شما می تونه تا مدت های زیادی کار کنه.

منبع:

https://salamsakhteman.com/

https://www.houzz.com

https://en.wikipedia.org

http://titreshahr.com