قبلا در مورد انواع ام دی اف (MDF) و کاربرداش صحبت شد و گفتیم یکی از انواع ام دی اف (MDF)، ام دی اف (MDF) روکش شده ست. توی این چند تا مقاله ی آینده میخوایم در مورد انواع روکش صحبت کنیم. منبع تامین انوع روکش‌های مصنوعی، عمدتا شرکتای خارجی ان. پس روکش های ام دی افی که در بازارن، عمدتا از خارج میان. البته بعضی از شرکتای داخلی، کاغذ روکش رو وارد میکنن و عملیات آغشته‌سازی کاغذ رو با رزین‌های مورد نظر انجام میدن و عملیات پرس‌کاری رو انجام می‌دن. از اونجاییکه محصولات صنایع پتروشیمی در ایران قیمت پایین تری دارن، این کار باعث پایین اومدن هزینه ها میشه. انواع روکش رو به طور کلی میشه به دو دسته ی روکش طبیعی ام دی اف (MDF) و روکش مصنوعی ام دی اف (MDF) تقسیم کرد.

روکش‌های طبیعی ام دی اف (MDF) (روکش چوبی)

روکش‌های طبیعی ام دی اف (MDF) یا همون روکشای چوبی، لایه‌های نازک چوبن که به روش خاصی تولید میشن. معمولاً بعد از پخت چوب در بخار یا آب داغ، قطعه‌ای از چوب رو با تکنیک های خاصی تبدیل به لایه‌ها یا ورق‌های نازک چوب تزئینی می‌کنن.

از ام دی اف (MDF) با روکش چوبی فقط در جاهایی استفاده میشه که خطر رطوبت و حرارت وجود نداره. یکی از مزایای این روکش ها، زیبایی و طبیعی بودنشونه که نظر خیلی از مشتریا رو جلب میکنه و بزرگترین عیبشم، مقاومت نداشتن در برابر رطوبت، حرارت و مواد شیمیایی و ست. ام دی اف (MDF) با روکش چوبی در ساخت مبل و سایر لوازم منزل که در جای خشک و بی‌خطرن و در آشپزخانه در سطوح عمودی مانند در‌ها کاربرد داره. بطور کلی در ایران مصرف این روکش ها خیلی کمه.

روکش‌های مصنوعی ام دی اف (MDF)

این نوع از روکش ها، لایه‌ها و ورق های منفرد یا مرکب از موادی مثل کاغذ (تزئینی یا غیر تزئینی)، مواد ترموپلاستیک (PVC) و غیره ان که میتونن به رزین‌های مختلف مانند ملامین، فرمالدئید و فنل فرمالدئید آغشته بشن. این ورق ها ممکنه با لاکهای پوشش مقاوم مقابل عوامل مختلف، ورق‌های اکریلیک، PVC و پوشش داده شده باشه که برای پوشوندن سطوح ورق های ام دی اف (MDF) و نئوپان و غیره بکار می‌رن.

انواع روکش‌های مصنوعی شامل موارد زیر میشن: 1-روکش کاغذی 2-روکش‌های ترموپلاستیک 3-لمینت‌ (Laminate) 4-روکش‌های ملامینه

ورق‌ ام دی اف (MDF) با روکش کاغذی (Paper Foil):

به این نوع روکش‌ها، Finish Foil  یا به اصطلاح تجاری لترون (Letron) هم می‌گن. این روکش از یک لایه کاغذ معمولاً تزئینی به‌صورت ساده یا طرحدار، ‌مات یا براق که با رزین‌های (معمولاً) ملامین فرمالدئید آغشته و خشک شده،‌ تشکیل شدن. این روکش‌ها به ‌شکل ورق در اندازه های مختلف و اکثراً به‌صورت رول تولید می‌شن. تمام این روکشا رو با استفاده از چسب و پِرِس روی تخته می‌چسبونن.

اکثرا این روکشا نقش و طرح و رنگ‌های تزئینی دارن. که به عنوان روکش تزئینی نهایی (دکور) استفاده می‌شن. اما بعضی موقعا کابینت سازا برای رنگ کاری‌های دقیق و ظریف از انواع بدون رنگ و طرحش برای پوشش سطح ام دی اف(MDF)  و زیرسازی رنگ استفاده می‌کنن. این روکشای ساده می‌تونه صاف یا طرح برجسته مثل نقش رگه‌های چوب، ‌تار و پود و براق یا مات باشه، سپس روشو رنگ می‌کنن.

این نوع روکش از ارزان‌ترین انواع روکشه. که در مبلمان‌ها و لوازم ارزان قیمت استفاده میشه. این روکش در برابر سایش و خش و کلاً عوامل مکانیکی مقاومت نداره و مقاومتش در برابر حرارت و رطوبت هم کمتر از روکش‌های ملامینه و لامینت‌هاست.

بیشترین کاربرد ام دی اف (MDF) های روکش شده با فویل کاغذی در ساخت کتابخانه‌ها،‌ قفسه‌های خانگی و مبلمان اداری و مسکونی کم دوام و ارزونه. از مزایای این روکش، تنوع رنگ و نقش، ارزانی و کار آسون با اوناست و از معایبش می‌تونیم دوام و مقاومت کمتر نسبت به عوامل خارجی رو گفت.

این کاغذها هم به‌صورت تزئینی و هم به‌صورت ساده (جهت زیرسازی برای رنگ) توی بازار وجود دارن.و به دو شکل آغشته شده و آغشته نشده عرضه میشن و روی صفحات ورق‌های فشرده چوبی و ام دی اف (MDF) چسبونده می‌شن. این نوع روکش برای زیرسازی اقدامات روسازی بصری مانند رنگ و لاک و مناسب و ارزونه اما به‌صورت منفرد، روکشی کم دوامه. عمده استفاده از این نوع روکش هم در مبلمان و قفسه‌های کم دوامه. این نوع روکش، کمترین دوام و مقاومت در برابر سایش، ضربه، حرارت ،‌ رطوبت و غیره رو داره. باید دقت کرد که د‌ر ایران به نئوپان‌هایی با لترون روکش می‌شن‌، لترون گفته می‌شه و باید دقت کرد که این نئوپان ها با ام دی اف (MDF) روکش شده با لترون، اشتباه گرفته نشه.