در ادامه ی بررسی روکش های ام دی اف، در بلاگ قبلی رسیدیم به روکش های مصنوعی و یکی از انواع روکش های مصنوعی رو توضیح دادیم حالا میخوایم روکش های ترموپلاستیک کابینت ام دی اف(MDF)رو باهم بررسی کنیم. روکش های ترموپلاستیک نوعی از روکش های مصنوعی هستن که از جنس مواد ترموپلاستیکن. این روکش ها با گرما تغییر شکل داده و قابلیت انعطاف بسیار بالایی دارن. از این روکشا برای روکش کردن سطوح ناهموار که اختلاف سطح عمیق و زیاد و اشکال برجسته وفرورفته دارن، استفاده میشه. البته برای روکش کردن سطوحی که ناهمواری کمی دارن از روکش چوبی هم میشه استفاده کرد اما اگه ناهمواری یا اختلاف سطحا خیلی زیاد باشن، باید فقط از روکش های ترموپلاستیک استفاده کرد. قابلیت انعطاف این نوع روکش از مزیت‌هاش محسوب میشه. این نوع روکش‌ها عمدتاً شامل روکش PVC و ورق‌های آکریلیکه که روکش PVC پرمصرف‌ترین اوناست.

الف. روکشPVC : روکش های PVC در ضخامت و رنگ و نقوش مختلف تولید میشه. همونجور که گفتم این روکش های ام دی اف(MDF) به علت قابلیت انعطاف برای سطوح با اختلاف سطح زیاد بسیار مناسبن. مثلا روکش در های کابینت هایی که ماشین کاری های عمیق دارن. همچنین برای استفاده در میزتلویزیون و باند های بلند گو، بسیار مناسبن.

 انعطاف بسیار خوب روکش PVC خصوصاً وقتی که داخل پرس ممبران حرارت میبینه باعث می‌شه که بتونیم نقش های بسیار ریز و ظریف،‌ ابزار خورده‌های عمیق، شکل هایی با شعاع‌های کوچک و سخت رو باهاش روکش کرد.

این نوع روکش مقابل عوامل مکانیکی مثل سایش و خش و هم تا حدی مقاومت داره. تمیز کردنش به علت مقاومت سطحی در برابر آب و جنسش بسیار آسونه.

این نوع از روکش های ام دی اف(MDF) دوام زیادی نداره و برای ساخت مبلمان داخلی اداری و کم دوام هم ازش استفاده می‌شه. استفاده از این روکش در آشپزخانه (به جز در کابینت) توصیه نمی‌شود. مخصوصا رویه ی کابینت.

ب. روکش‌های ورق اکریلیک: نوع دوم روکش‌های ترموپلاستیک ورق های اکریلیک هستن.

این روکش‌ها همه ی مزایای روکش‌های PVC از جمله فرم‌پذیری و قابلیت انعطاف بسیار بالا در دمای 80-70 درجه سانتیگراد در داخل پرس ممبران رو داره. در ضمن مقاومت به ضربه و نیز قابلیت منحصر به فرد ترمیم‌پذیری روهم داره. به طوری که می‌شه سطوح آسیب دیده ی اونو ترمیم کرد و سطوح ترمیم شده هم به راحتی قابل تشخیص نیستن. ضمناً حساسیت این نوع روکش نسبت به آتش سیگار و تغییر رنگ در برابر نور خورشید کمتر از PVC است. این نوع روکش ها تنوع رنگی خیلی بالایی دارن.

متوجه شدیم که این نوع روکش،تمام مزایای PVC و یکسری مزایای بالاتررو داره و موارد استفاده ی مشابه pvc داره بااین تفاوت که گرون تر و مرغوب تره.