لامینت‌ یا لمینت اصطلاحی عمومیه که به گروهی از روکش‌های مصنوعی ام دی اف مثل HPL و لامینت فشرده گفته میشه. این نوع روکش‌ها در ایران بسیار پرطرفدارن و در دنیا هم یکی از پرکاربردترین ها هستن.

این گروه از روکش های ام دی اف (MDF) رو، باهم بررسی میکنیم و سعی می کنم انواعشو بگم و یه توضیح کوچیکی از انواع مختلفش بهتون بدم.

الف) لمینت تحت فشار بالا یا HPL (High Pressure Laminate): این نوع روکش، از ورق های کاغذ کرافت در لایه‌های میانی و تحتانی تشکیل شده ولی سطحش کاغذ تزئینی قرار میگیره. این نوع روکش ضخامت‌های مختلفی از نیم تا 5 میلیمتر و در مواردی بیش از 5 میلیمتر داره.

میتونیم سطح این روکش‌ها رو با لایه‌های فلزی (آلومینیوم، مس و ) هم بپوشونیم که گاهی مواقع استفاده میشه. این روکش‌ها به شکل های مات،‌ براق و رگه‌دار تولید می‌شه و با استفاده از چسبهای مخصوصی، روی ورق های فشرده ی چوبی مثل MDF چسبونده میشه.

انواع استاندارد HPL ها کاربرد بیشتری در روکش کردن نئوپان دارن تا ام دی اف(MDF) دلیلشم اینه که به صورت ساده و بدون مواد افزودنی تولید می‌شن و اصلا منعطف نیستن و لبه های تیزی هم دارن و بنابراین نمیشه در روکش کردن لبه های گرد و فرم دار و سطوح ابزار خورده استفاده کرد. این مساله باعث محدودیت استفاده ی این روکش ها شده.

این نوع روکش مقابل رطوبت و حرارت و سایش مقاومه و می‌تونیم اونو به راحتی با آب یا مواد پاک کننده تمیز کنیم. پس میتونیم در مواردی که نیاز به دوام زیاد داریم، مثل تخت‌ها و لوازم بیمارستانی و آزمایشگاهی، ‌میزهای کارگاهی از این نوع روکش ها استفاده کنیم. البته با ساخت نوع فرم پذیر این روکش ها، کاربردش خیلی بیشتر شده. در HPL نوع فرم پذیر، روکش ها تعداد لایه های کاغذ کرافت کمتری نسبت به نوع استاندارد دارن و این مساله باعث میشه انعطاف خوبی داشته باشن.

در این نوع HPL ورقه روکش با نوعی لاک پوششی مخصوص که مقاومت بالایی در برابر حرارت داره تا دمای 240 درجه سانتیگراد مقاوم می‌شن. این ویژگی به دلیل مزایایی که گفتم و فرم‌ پذیری اون روی سطح های دارای لبه گرد چسبونده می‌شن و بعنوان رویه ی کابینت استفاده زیادی داره و به علت مقاومت بیشتر در برابر حرارت در کارگاهها و آزمایشگاهها بعنوان رویه میز کار، کاربرد زیادی داره. این روکش‌ها در دمای 160 تا 220 درجه سانتیگراد فرم‌پذیر شدن و روی لبه‌های گرد چسبونده می‌شن. همچنین غیر از قابلیت روکش کردن لبه‌ها در حالت محدب، از این روکش‌ها درحالت های مقعر هم می‌تونیم استفاده کنیم.

یک نوع دیگه از HPL هم داریم که «کفپوشی» بهش میگیم و به دلیل پرداخت ویژه سطوح و استفاده از نوعی لایه ی پوششی خاص که مقاومت بالایی مقابل سایش و خراشیدگی داره و دارای دوام و پایداری زیادیه، بنابراین برای پوشش ورق های فشرده ی چوبی مخصوصا MDF و تولید کفپوش استفاده می‌شود. این نوع روکش‌ها در برابر لکه، اثر سیگار و مواد شیمیایی هم مقاومن.

مهمترین مزیت HPL ها دوام بسیار بالا و مقاومت بالاشون در برابر عوامل خارجیه و مهمترین عیبش هم، انعطاف‌پذیری کم و کاربرد سختش به دلیل سختی و شکنندگی و همچنین، قیمت گرونشه.

ب. لامینت فشرده: این نوع، شباهت ساختاری با هم گروه خود HPL داره با یک تفاوت که تعداد لایه های اضافیش بیشتره و تحت فشار بالاتر و ضخامت بیشتر تولید میشه. بنابراین مقاومت، دوام و پایداری بیشتری در مقابل رطوبت، حرارت و ... داره. بنابراین در جاهایی که مقاومت و دوام بالایی نیاز داریم، مثل سرویس های بهداشتی، کارخانجات و ... استفاده میشن.

علاوه بر کاربردهای بالا که به عنوان روکش تخته‌هایی چون MDF بودند، ‌انواع ضخیم‌تر این نوع لامینت به تنهایی برای ساخت فیبرهای مدار چاپی ، چرخ دنده‌های صنعتی و واشرهای صنعتی و استفاده میشه.

همچنین به عنوان روکش تخته لایه رویی از نوع کاغذ تزئینی (دکور) در ساختش استفاده کرده و در کاربردهای صنعتی، کل لایه‌ها از کاغذ کرافت ساخته میشه. به این نوع روکش در اصطلاح تجاری در ایران فورمیکا (فورمیکا یکی از تولید کنندگان بزرگ این نوع روکشه) گفته می‌شه.

لامینت‌های فشرده (CPL): این نوع لامینت‌ (روکش) مانند HPL است با این تفاوت که در پرس های غلطکی، پیوسته و به شکل رول تولید می‌شه و انعطاف ‌پذیریش کمی بیشتر از HPL است و به‌شکل پیوسته روی تخته (MDF) چسبونده می‌شه و کاربرد و خصوصیاتش مشابه HPL است.