توی بلاگ قبلی در مورد انواع روکش ام دی اف(MDF) صحبت کردیم. توی این بلاگ میخوایم در مورد بقیه ی روسازی هایی که کمتر کاربرد دارن صحبت کنیم و در پایان هم یه آمار داشته باشیم از مقدار کاربرد هرکدوم از این روسازی ها توی آشپزخانه های خونه های جهان و ایران. البته بگم که ممبران و های گلاس دو نوع پر کاربرد از همین روسازیاست که اوناهارو جداگونه بررسی میکنیم و مفصل در موردشون صحبت می کنیم.

غیر از روکش‌ها که در بلاگای قبلی به طور کامل در موردشون صحبت کردیم، برای روسازی تخته‌های چوبی و MDF از روشای دیگه ای مثل منبت کاری، ‌رنگ‌کاری، ‌لاک و استفاده می‌شه که میتونیم بگیم مهمترین اونا اول رنگ‌کاری و بعد لاک‌کاریه. در مورد این روسازیا در ادامه به صورت خلاصه یه توضیح کوچیک میدم خدمتتون.

نقش منبت ریز

این نقش های منبت با یه غلطک فلزی و با فشار روی سطح MDF ایجاد میشن. بعد از این مرحله، روی ام دی اف رنگ‌کاری انجام می‌شه تا رنگ به‌صورت غیر مسطح و با برجستگی و فرورفتگی جلوه کنه. همونطور که از تیتر این بخش پیداست، عمق این نقش ها کم بوده و به طور کلی نقش های ریزی هستن و عمقشون در حد نیم میلیمتر یا حتی کمتره.

نقش منبت عمیق

گاهی مواقع لازمه که نقش های منبت روی سطح MDF عمیق تر باشن. در این روش ابتدا با حرارت الیاف سطح MDF رو نرم کرده و بعد با فشار، روی سطح ام دی اف نقش مورد نظرمون رو میتونیم ایجاد کنیم که عمقش معمولاً 1 میلیمتر و گاهی حتی به 6 تا 5 میلیمتر میرسه. مشابه روش قبل بعد از ایجاد نقش، این تخته‌ها رو با رنگ مایع یا پودری و میتونن از این ورقه ها به عنوان در کابینت، در ورودی خونه و همچنین در های اتاق ها استفاده کنن. 

رنگ کاری

ام دی اف(MDF) رومیشه با انواع و اقسام رنگها رنگ کرد و اخیرابه علت اینکه رنگ های پودری کاربردشون توسعه پیدا کرده، کاربرد این مدل رنگ ها برای رنگ آمیزی روی MDF رونق پیدا کرده. بعضی از مردم برای وسایل چوبی خودشون، وسایل رنگ شده رو ترجیح میدن که این عامل هم در رونق استفاده از رنگ کاری برای ام دی اف (MDF) تاثیر بسیار زیادی داشته. به خصوص که امروزه میتونیم ابتدا نقش های دلخواه رو روی ام دی اف پیاده کنیم و بعد از اون با روش های خاصی اون رو رنگ کنیم و طرح های خیلی قشنگی تولید کنیم.

لاک‌کاری

انواع لاک‌ها با رنگ های مختلف به صورت‌هایی مثل رنگی، ‌مرواریدی، متالیک، مرمر و ... هم در روسازی ام دی اف بکار میره .

کاربرد انواع روسازی ها در ام دی اف(MDF)

در سطح جهانی، روکش‌های ملامینه بیشترین استفاده رو دارن و بعد از اون به ترتیب روکش های چوبی، روکش‌های کاغذی، رنگ، ‌لمینت‌ها و روکش‌های ترموپلاستیک PVC قرار دارن. اما این ترتیب در ایران مقداری متفاوته و روکش چوبی در صدره و بعد از اون روکش های ملامینه، لمینت، رنگ، روکش های ترموپلاستیک PVC و روکش های کاغذی در رتبه های بعدی هستن. میتونین درصد کاربرد هرکدوم از روسازی ها و روکش هارو در جدولای زیر ببینین.

ردیف

نوع واکنش

سهم مصرف به کل

1

روکش ملامینه

33%

2

روکش‌های چوبی

27%

3

روکش‌های کاغذی

18%

4

رنگ

9%

5

لامینت (HPL)

7%

6

ترموپلاستیک (PVC)

6%




                                                                                                                                                             جدول 1. مصرف انواع روکش در کشورهای مختلف

ردیف

نوع روکش

سهم مصرف به کل

1

روکش‌های چوبی

28%

2

روکش ملامینه

23%

3

لامینت (HPL)

20%

4

رنگ

17%

5

ترموپلاستیک (PVC)

8%

6

روکش‌های کاغذی

4%

 

 

 

 

 

                                                                     











 جدول 2. مصرف انواع روکش در ایران