در ادامه ی بررسی انواع روکش ها در کابینت ام دی اف توی بلاگ های قبلی، در این بلاگ روکش ملامینه رو بررسی میکنیم.

روکش‌های ملامینه یا LPM مثل روکش لمینت از پرکاربردترین روکش های ورق های فشرده ی چوبی و مخصوصا MDF در جهان و ایران بین تمام روکش‌های چوبی و مصنوعیه.

LPM  از کاغذهای تزئینی تشکیل شده. این کاغذا به چسب ملامین فرمالدئید (MF) آغشته میشن. بعد از اینکه چسب خشک شد، به‌صورت مستقیم و بدون نیاز باشه دوباره بهش چسب زده بشه، روی تخته ی ام دی اف(MDF) چسبونده میشه. روکش‌های تزئینی با طرح ها و رنگ ها و مدل های مختلفی، در این روش میتونه تولید بشه.

به علت اینکه پروسه ی روکش کاری ملامینه مشکل و کاملا تخصصیه و نیاز به سرمایه‌گذاری بالا داره و مهمتر از این ها ارزش افزوده بالایی که ایجاد میکنه، معمولاً کارخانجات MDF جهان، در کنار تولید تخته های ام دی اف(MDF خطوط روکش ملامینه دارن و انواع MDF ملامینه رو هم به بازار عرضه می‌کنن. در این روش تنوعMDF  تولیدی بالا می‌ره.

برای ملامینه کردن سطح یک ورق  MDFباید سطوح تخته با سنباده زنی صاف و صیقلی شده باشه و از هرچی اشکالی که ممکنه ناشی از سنباده زنی باشه، خالی بشه.  دو طرف MDF باید با یک نوع روکش با گرمای برابر روکش بشن تا بعداً باعث تاب برداشتنش نشه.

بعد از پرس روکش ها روی تخته ی ام دی اف(MDF) باید تخته ی ام دی اف(MDF) برای مدتی روی صفحه‌ای صاف نگهداری بشه تا خنک شده و دمای صفحه به زیر 50 برسه تا در مراحل بعدی دچار مشکل و ایراد نشه.

این نوع روکش با عملکرد و قابلیت بالا در موارد کاربردی که دوام بالای سطح و مقاومت در برابر عوامل خارجی مورد نیازه، کاربرد بسیاری داره.

بین MDF ملامینه و نئوپان ملامینه تفاوت قابل توجهی وجود داره و اونم اینه که لبه‌های MDF ملامینه قابلیت ماشین کاری داره که می‌تونیم بعد از ماشین کاری و فرم‌دهی، لبه‌های اونو با نوارهای   Soft Formلبه چسبانی کنیم.

این روکش ها تمام امکانات تزئینی و مقاومت مناسب در برابر رطوبت ،آب، ‌حرارت،‌ سایش و رو دارن. این مسائل دامنه وسیعی از کاربردهای متنوع رو برای ام دی اف (MDF) با روکش ملامینه ایجاد کرده و می‌تونیم در موارد مختلف از جمله مبلمان اداری، مبلمان منزل، درب‌ها و بدنه کابینت، ‌لوازم اتاق خواب و تخت خواب، مبلمان بچه،‌ مبلمان و لوازم دستشویی و حمام، ‌روکوب دیوار،‌ پارتیشن، دکور و  ازش استفاده کنیم.

از روکش ملامینه نوار لبه چسبانی هم تولید می‌کنن که هماهنگ با سطح، در محل لبه‌ها چسبونده می‌شه. میتونیم بگیم پرکاربردترین نوع روکش‌، ملامینه ست و از نظر قیمت هم بسیار مناسب و قابل رقابت با سایر انواع روکش‌هاست. روکش‌ کاری با روکش ملامینه‌ روی MDF خیلی رایجه و معمولاً بسیاری از کارخانجات بزرگ جهان که تخته ی ام دی اف(MDF) تولید میکنن، خطوط روکش ملامینه هم دارن. کار با ورق‌های روکش شده با روکش ملامینه به نسبت روکش‌های HPL آسون تره. همونجوری که قبلا هم گفتم این نوع روکش پرکاربردترین نوع روکش مخصوصاً در صنعت ام دی اف(MDF)  است.