در بلاگ های قبلی در مورد کابینت های چوبی به طور کامل صحبت کردیم و مزایا و معایب کابینت چوب رو گفتیم. اما در حقیقت کابینت تمام چوب انقدر کابینت گرونیه که هرکسی نمیتونه اون رو به عنوان کابینت در خانه ی خودش استفاده بسازه و ازش استفاده کنه. بنابراین اگه کسی بخواد از چوب به عنوان متریال در کابینت خودش استفاده کنه و هزینه هاش روهم کم کنه، باید از ترکیب چوب با ام دی اف یا فلز استفاده کنه یا اینکه از کابینت های روکش چوبی استفاده کنه. کابینتی که بسیار مشابه کابینت چوبی بوده ولی ارزون تر از کابینت چوبیه و دارای طرح و نمایی از چوبه.

 

اما کابینت روکش چوب چیه؟! کابینت روکش چوب درواقع کابینتیه که از ام دی اف درست شده و روی ام دی اف از روکش های نازک و  طبیعی چوب به عنوان روکش استفاده شده. این روکش روی ام دی اف ابتدا چسبانده شده و سپس پرس میشه.

البته در قدیم به جای متریال ام دی اف، از نئوپان استفاده میشد و روی نئوپان روکش های نازک چوب استفاده شده و با رنگ پلی استر رنگ میشد و محصول نهایی که ورق های روکش شده با چوب بود، در ساخت مصنوعات مختلف مثل کمد دیواری و ریلی، میز تلویزیون و دکور استفاده می شد.

 


خب حالا برای ساخت کابینت روکش چوب، فقط مساله ی ما استفاده از ورق های روکش شده با چوب نیست و باید طرح کابینت های روکش چوب کاملا مشابه با کابینت های چوب باشه. یعنی باید از طرح های کلاسیک استفاده کنیم. پس باید از قاب ها و طرح های ساده و پیچیده ای که روی درب های کابینت چوبی وجود داره، روی درب های روکش چوب هم استفاده بشه. در مورد کابینت ممبران یادتونه گفتم چجوری طرح میزنیم؟! ابتدا طرح رو روی ورق خام و مغزی ام دی اف با کمک ابزار میزنیم. طرح ها دارای گستره ی وسیعی از شکل های مختلف هستند. میتونن به صورت خط های ساده یا طرح های پیچیده تر باشن. بعد از اینکه طرح روی ورق ام دی اف کار شد، روکش چوبی روی ورق پرس میشه و به این صورت ورق روکش چوب آماده ی کار میشه.

 


البته با این روش نمیشه که طرح های خیلی پیچیده رو ایجاد کرد و برای ایجاد این طرح های پیچیده تر، میتونیم از قطعات جداگانه ی ام دی اف یا متریال های دیگه که از قبل طرح مورد نظرمون روی اون کار شده، استفاده کنیم. این قطعات میتونه روی ورق ام دی اف پرس بشه و برای قسمت هایی مثل تاج ها استفاده بشه.

 


پس از آماده شدن و برش نهایی ورق های روکش شده با چوب، طرح موردنظر و نهایی شده، اجرا میشه. در نهایت کابینت ما کاملا مشابه چوبه با این تفاوت که دارای مغزی ام دی اف است.

تمامی مراحلی که برای ایجاد طرح روی ورق های ام دی اف روکش شده برای ساخت کابینت گفتم، در مورد کمد های دیواری هم صادقه با این تفاوت که برش ها و طرح های ما باید متناسب با اجرای کمد دیواری باشه. 

میتونیم از ورق های روکش شده برای تمام قسمت های کابینت و کمد استفاده نکنیم و برای قسمت یونیت از ورق های ام دی اف ساده استفاده کنیم. رنگ یونیت میتونه ساده و پلی استر باشه و بهتره برای بخش هایی از یونیت که در دید قرار داره، از رنگ پلی استر و برای سایر بخش ها از رنگ ساده استفاده کنید. رنگ های پلی استر در برابر نفوذ آب نیز مقاومت بهتری نسبت به رنگ ساده دارن.

ممنونم از توجه شما به این مطلب. امیدوارم براتون مفید باشه. نظرات خودتون رو حتما با من درمیون بذارید.